Forsker undersøger retshjælp til udsatte grupper

I et helt nyt forskningsprojekt, som Det Frie Forskningsråd har støttet med knap 800.000 kr., stiller adjunkt Annette Olesen fra Institut for Sociologi og Socialt Arbejde skarpt på retshjælp til de mest udsatte grupper i samfundet. Her vil hun bl.a. undersøge, hvordan udsatte borgere reagerer, når de står overfor et potentielt retligt problem, og hvordan de oplever deres adgang til hjælp.

Flere organisationer herhjemme tilbyder gratis rådgivning til danskere, der har et juridisk problem, men forskning på området har vist, at de mest udsatte grupper i samfundet har svært ved at italesætte deres problemer og søge hjælp. Det betyder, at de ofte ikke får den hjælp, de har brug for, og de potentielt retlige problemer, de møder i deres hverdag, ikke bliver forsøgt løst. Vi ved imidlertid meget lidt om, hvad der afgør, om et problem bliver til en retlig sag eller ej. Det vil et helt nyt forskningsprojekt ”Barriers to justice: How vulnerable persons comprehend, voice and act upon justiciable problems”, som Det Frie Forskningsråd netop har støttet med 783.909 kr., imidlertid råde bod på.

- Hensigten med projektet er at undersøge, hvordan udsatte borgere forstår, italesætter og reagerer på potentielt retlige problemer, og hvordan de udsatte borgere oplever deres adgang til retshjælp. Jeg vil i den forbindelse interviewe og observere en gruppe løsladte i Danmark og Norge for at opnå viden om en særlig udsat samfundsgruppe med behov for opsøgende retshjælp. Løsladte er som regel meget systemfjendske, men de har ofte brug for retshjælp til at overskue og tackle de komplekse juridiske problemer, de møder efter endt afsoning, forklarer adjunkt Annette Olesen fra Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, som står bag projektet.

Forskningsprojektet løber frem til sommeren 2019, og i denne periode vil Annette Olesen også rette fokus mod retshjælpsorganisationerne og den hjælp, de tilbyder de udsatte borgere.

- Som led i projektet vil jeg også undersøge, hvordan retshjælpsmedarbejdere bliver trænet i tillidsopbyggende relationsarbejde og til at møde udsatte borgere og deres behov, og hvordan retshjælpsmedarbejdere så rent faktisk møder de udsatte borgere og deres behov, siger hun.

Læs mere om ”Barriers to justice: How vulnerable persons comprehend, voice and act upon justiciable problems”

For yderligere information kontakt:

Adjunkt Annette Olesen på tlf.: 99 40 26 18 eller på e-mail: aol@socsci.aau.dk
Pressemedarbejder Susanne H. Knudsen på tlf.: 29 60 98 72 eller på e-mail: shk@hum.aau.dk

Nyhedsliste år 2017