Forskere vil forbedre madoplevelsen for ældre

Nyt forskningsprojekt skal gøre madoplevelsen bedre for ældre, der får maden leveret i eget hjem. Med udgangspunkt i klassisk porcelænsdesign skal madforskere fra Aalborg Universitet (AAU) sammen med Lolland og Guldborgsund kommuner udarbejde en emballage med fokus på æstetik, teknologi og bæredygtighed.

Ældre, der får maden leveret i eget hjem, kan se frem til en mere appetitlig oplevelse i fremtiden. Med en bevilling på 11,5 millioner kroner i ryggen, skal forskere fra Center for Food, Design & Experience på Institut for Byggeri & Anlæg ved AAU udvikle en ny type emballage, der skal stimulere ældre til at spise mere og bedre.

Som det er nu, bliver mad til ældre typisk leveret i triste, sorte plastikbakker, der minder om dem, vi kender fra supermarkedernes kølediske. Som med alt andet her i livet, spiller indpakningen en stor rolle for, hvordan vi oplever mad. Derfor skal de nye emballagetyper tage udgangspunkt i æstetikken fra det klassiske musselmalede stel. Hvis maden ser lækker ud, skærper det appetitten og dermed også både sundheden og livskvaliteten hos de ældre.

Udover at se mere indbydende ud, skal ny teknologi også gøre emballagen i stand til at holde rå grøntsager friske og gøre det muligt at servere nye danske kartofler, der rent faktisk smager af nye danske kartofler. Samtidig skal indpakningen være let at åbne, smart at anrette forskellige portionstyper i, hygiejnisk, bæredygtig og komposterbar efter brug.

Projektet er et samarbejde mellem universitetet og Guldborgsund og Lolland kommuner, der sammen driver virksomheden Fælleskøkkenet I/S. I første omgang fokuserer projektet på maden i de to kommuner, men målet er at udvikle en løsning, der kan bruges over hele landet.

”Jeg ser meget frem til samarbejdet med kommunerne og Fælleskøkkenet,” siger Anna Marie Fisker, der er leder af Center for Food, Design & Experience ved AAU. ”Der er tale om avanceret forskning i design og teknologi, som her bliver forankret i dagligdagen i et projekt, der kommer både samfundet og den enkelte ældre til gode.”

Hver dag bliver der serveret omkring 400.000 offentlige måltider til ældre i Danmark, og antallet er stigende. I 2044 vil antallet af danskere over 65 være steget fra en til halvanden million mennesker.

Midlerne til Bord Dæk Dig er en del af en pulje på 25 millioner kroner fra Ældreministeriet til at fremme bedre mad og madoplevelser til ældre i Danmark. Læs mere på ministeriets hjemmeside her: http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Aeldre/2017/Juli/Aeldreministeren-Nu-skal-aeldremaden-goeres-mere-laekker.aspx

Kontakt:

For yderligere oplysninger, interview, kommentarer mv.:

Anna Marie Fisker, centerleder på Center for Food, Design & Experience ved AAU, amf@civil.aau.dk, tlf. 9940 9911

Nyhedsliste år 2017