Sommeren 2017 har været hård for de danske campingpladser. Ifølge Campingrådet har pladserne haft 56.000 færre overnatninger i forhold til året før. Den våde og kølige sommer har sandsynligvis spillet en rolle, men ifølge Marie Vestergaard Madzak, som netop har færdiggjort en ph.d.-afhandling om fremtidens campingplads ved Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet, er det ikke hele forklaringen.
- Campingbranchen har et støvet image, som den bliver nødt til at ændre, hvis den vil tiltrække flere besøgende i fremtiden. Udfordringen er, at mange campingpladser har udviklet sig til at ville være noget for alle, og det er ikke muligt. På den måde gør man alting halvt. Campingpladserne bliver derfor nødt til at differentiere sig og satse helhjertet på en særlig profil, hvis de vil tiltrække flere gæster.
Ifølge forskeren kan det fx handle om at fokusere fuldt ud på glamping (glamourøs camping), som er på vej frem i Danmark, eller ved at lade campingpladsens beliggenhed spille en større rolle.
- Mit råd er, at campingpladserne generelt skal blive bedre til deres fortælling om naturen og den kontekst, de befinder sig i. De kan i den forbindelse også lægge op til, at gæsterne bruger naturen bl.a. gennem inspiration til aktiviteter i lokalområdet. Men også fortællingen om maden på campingpladsen kan blive meget bedre. I dag er maden på de danske campingpladser meget af det samme og sjældent af god kvalitet, så det er et oplagt sted at starte. Det nytter fx ikke at satse på glamping, og så skal morgenmaden hentes i kiosken. Det kræver, at man lægger vægt på komfort og kvalitet. På campingpladsen kan man fx invitere en kok til at komme og lave mad med lokale råvarer, foreslår Marie Vestergaard Madzak.
Stigende interesse for friluftsliv
På trods af de aktuelle tal er forskeren dog ikke i tvivl om, at der er et stort potentiale for den danske campingbranche i fremtiden. Ikke mindst fordi der lige nu er en stigende interesse for friluftsliv. Ifølge Friluftsrådet er 91 pct. af danskerne ude i naturen mindst én gang om året.
- Traditionelt set var en campingplads en primitiv plads midt i naturen. I dag er der typisk tale om større pladser med bl.a. pool, legeplads og minigolf. Nogle pladser er endda næsten ferieparker. Der er ingen tvivl om, at det tiltrækker ét publikum, men der er en stor gruppe af børnefamilier, som campingpladserne ikke får fat i nu, og her ser jeg et stort potentiale. Det handler om de familier, der lægger vægt på at være sammen som familie, og som er interesserede i at få nogle spændende naturoplevelser. Man må derfor skabe flere platforme for at få folk ud i naturen og muliggøre kortere ture samt stille udstyr til rådighed. Det skal gøres hverdagsagtigt og tilgængeligt for børnefamilier at tage på campingferie. Og så er campingpladserne nødt til at have fokus på aktiviteter, gæsterne kan lave, når det regner. I dag er der solskin på alle billeder på de danske campingpladsers hjemmesider. Vi må bare erkende, at det ikke er realistisk i Danmark, understreger Marie Vestergaard Madzak.
For yderligere information kontakt:
Marie Vestergaard Madzak på tlf: 6185 2820 eller på e-mail: marie@cgs.aau.dk
Læs ph.d.-afhandlingen ”Dwelling in Mundane Mobility”: