Innovativ ventilationsløsning vinder ELFORSK Prisen 2017

Forskere fra Aalborg Universitet har sammen Southwest Jiaotong University i Kina og tre danske produktionsvirksomheder udviklet og dokumenteret en ny ventilationsløsning, der netop har modtaget ELFORSK Prisen 2017, som blev overrakt af forsknings- og uddannelsesminister Søren Pind (V).

I samarbejde med virksomhederne Troldtekt, WindowMaster og CONSOLIS har forskere fra både Aalborg Universitet og  Southwest Jiaotong University udviklet en løsning, der ved at kombinere kendte teknologier i en samlet løsning, giver bedre og billigere indeklima til kontorer, børnehaver, skoler og andre bygninger. Projektet er et eksempel på forskning og udvikling, når det er bedst, og løsningen er allerede på markedet.

- Prisen er helt fortjent, for med den nye teknologi åbner der sig nye muligheder for at skabe en mere behagelig hverdag for mange børn og voksne samtidig med, at der bliver holdt hus med energiforbruget, siger konsulent Dorte Lindholm fra ELFORSK til Dansk Energi.

Per Heiselberg, der er professor på Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet, har været projektleder for projektet. Han forklarer, at moderne kontorbyggeri opføres med markant lavere varmeforbrug end tidligere. Til gengæld er der et betydeligt behov for køling selv om vinteren.

- Vi har kombineret tre kendte teknologier – naturlig køling/ventilation, diffuse loftplader og termoaktive betondæk. Til sammen giver de tre elementer et nyt system, der reducerer energiforbruget til køling. Om sommeren kan de aktive betondæk opsamle varme om dagen og afkøles om natten, fortæller Per Heiselberg.

Fakta om ELFORSK Prisen 2017

• Den årlige ELFORSK Pris har siden 2006 været med til at synliggøre og belønne energiforskning.
  • Prisen sætter fokus på de resultater som skabes i Dansk Energis ELFORSK-programs projekter.
  • Prisen blev uddelt 8. juni 2017 i forbindelse med Energiens Topmøde i Lokomotivværkstedet, København SV.

Per Heiselberg, Professor på Institut for Byggeri og Anlæg, AAU, tlf. 2023 4660

Nyhedsliste år 2017