Selv om lavprisselskaber har øget trafikken fra danske lufthavne, er den direkte tilgængelighed til vigtige destinationer gennem en årrække blevet forringet for danske virksomheder. Danmark har ellers historisk set haft flere internationale flyruter pr. indbygger end sammenlignelige lande, fordi Københavns Lufthavn har fungeret som europæisk hub-lufthavn for SAS. Men den rolle er under pres.
- Det er kritisk både for danske virksomheders internationale tilgængelighed og for beskæftigelsen i flybranchen herhjemme. Så vores projekt skal undersøge, hvordan Københavns Lufthavn kan fastholdes og udvikles som international hub for forretningsrejsende og dansk erhvervsliv. Målet er sammen med lufthavnen og SAS at give konkrete anvisninger på beslutninger, der kan øge tilgængeligheden til gavn for virksomhederne, forklarer lektor og projektleder Claus Lassen, som har udviklet idéen til projektet sammen med professor Ole B. Jensen og deres fælles forskerteam på Aalborg Universitet.
Københavns Lufthavn har i forvejen præsenteret en udvidelsesplan, der skal skabe plads til 40 mio. årlige passagerer.
- Det nye projekt understøtter ambitionen om flere rejsende. Det sigter netop mod at skabe øget efterspørgsel og sikre flere flyruter og bedre koordination omkring luftfarten, siger Claus Lassen.
Blandt de mange øvrige partnere i projektet er Danish Business Travel Association, trafikforskningen på Roskilde Universitet, trafikselskaberne DSB og Movia samt store danske virksomheder som A.P. Møller-Maersk og Danfoss. Desuden skal internationale eksperter i luftfart bistå de danske forskere.
Model for bedre beslutninger
Den model for beslutninger, som kommer ud af samarbejdet, vil involvere centrale offentlige og private aktører fra dansk luftfart på tværs af sektorer. Det vil ikke i sig selv kunne garantere, at der åbnes nye ruter til bestemte destinationer, men det kan udstikke rammer for planlægning og investeringer, som øger chancen.
- Lufthavnene er i en konkurrencesituation, og flytrafik er nærmest det mindst regulerede erhverv i verden. Det er i høj grad de frie markedskræfter, der raser, og man kan ikke opfinde ruter, hvis der ikke er nogen, der vil flyve med dem. Men tit er situationen, at København konkurrerer med Oslo, Stockholm og måske Berlin om ruter til et konkret sted. Vores ambition er at komme med en model, som kvalificerer private og offentlige danske organisationer og myndigheder til at træffe nogle beslutninger, som kan være med til at styrke området herhjemme og undgå yderligere tilbagegang, fortæller Claus Lassen.
Beslutningsstøttemodellen fra projektet og forskningen bag den vil også kunne bruges af andre danske lufthavne, når der skal træffes vigtige valg om investeringer og planlægning, som berører dem.
Kontakt
- Aalborg Universitet, Centre for Mobilities and Urban Studies, 9000 Aalborg, lektor Claus Lassen (projektleder), tlf. 9940 7207, mobil 30701030
- Aalborg Universitet, Centre for Mobilities and Urban Studies , 9000 Aalborg, professor Ole B. Jensen, tlf. 5094 8573
- Copenhagen Airport, 2770 Kastrup, Chief Traffic Forecaster Thomas Thessen, tlf. 2828 5995
- SAS, 2770 Kastrup, Head of Public Affairs and Infrastructure Lars Wigelstorp Andersen, tlf. 32323031
Innovationsfondens investering: 10 millioner kr.
Samlet budget: 16,4 millioner kr.
Varighed: 4 år
Officiel titel: AirCiF - Lufthavnsbyens Fremtid: Ny viden for ledelse, planlægning og design af forretningsbaserede aeromobiliteter i Københavns Lufthavn