Softwareingeniører og robotudviklere er titler, der kan give HR-chefer i landets fremstillingsvirksomheder både hovedpine og søvnløse nætter. For når Internet of Things, Big Data og Robotics skal integreres i produktion og produkter hos danske virksomheder, opstår der rift om kandidaterne.
Det er en del af baggrunden for et nyt partnerskab mellem Nilfisk og Aalborg Universitet. Partnerskabet indebærer både fælles forskning, en innovations-hub, hvor Nilfisk over de kommende år vil ansætte en række specialister, samt et tæt samarbejde mellem Nilfisks teknologi-specialister og førende forskere fra Institutterne for Datalogi, Elektroniske Systemer og Energiteknik.
Nilfisk bliver via samarbejdet en del af Center for Data-Intensive Cyber-Physical Systems (DiCyPS). Direktør for DiCyPS, Kim Guldstrand Larsen, udtaler:
- DiCyPS bygger bro mellem forskere og virksomheder, og jeg er meget glad for at kunne byde Nilfisk velkommen som nyt medlem. Jeg er overbevist om, at såvel universitetsforskere som Nilfisk medarbejdere sammen vil kunne skabe helt nye og innovative løsninger, som vil styrke Nilfisks konkurrenceevne.
Oprustning af kompetencer
Nilfisk estimerer, at op mod 10 procent af virksomhedens globale omsætning vil komme fra robotics inden for 5-7 år. Ifølge Lars Gjødsbøl, Executive Vice President hos Nilfisk betyder det en omfattende oprustning af virksomhedens kompetencer inden for området – og her er partnerskabet med Aalborg Universitet et vigtigt skridt på vejen:
- Vores målsætning om at udvikle fremtidens intelligente rengøringsløsninger realiserer vi blandt andet ved at trække på den kompetence og forskning, der findes i universitetsmiljøerne i Danmark, men også internationalt, udtaler Lars Gjødsbøl, der fortæller, at samarbejdet er et vigtigt supplement til Nilfisks øvrige teknologipartnerskaber.
- Aalborg Universitets ingeniøruddannelser er kåret til at være i den absolutte top i Europa. Universitetet har et meget stærkt internationalt netværk og repræsenterer samtidig en række anerkendte forskningsprofiler inden for blandt andet robotics. Så vi har stor tiltro til, at nogle af landets bedste kommende teknologiudviklere skal findes her, siger Lars Gjødsbøl.
På Aalborg Universitet har man en lang og stærk tradition for indbyrdes samarbejde og samarbejde med virksomheder. Universitetet har en strategi om at integrere vidensamarbejdet i både forskning og undervisning og står for næsten halvdelen af al kommercialisering fra danske universiteter.
Ifølge Henrik Pedersen, som er dekan på Det Tekniske Fakultet for IT og Design, har indsatsen resulteret i, at Aalborg Universitet gennem årene har indgået en række erhvervssamarbejder – og nu med Nilfisk som det seneste eksempel:
- Vi ser meget frem til samarbejdet. Nilfisk er en attraktiv, international virksomhed med mange års erfaring inden for udvikling og produktion af innovative kvalitetsprodukter. Der er ingen tvivl om, at vores forskere og studerende har meget at tilbyde Nilfisk, og at samarbejdet i høj grad også vil komme Aalborg Universitet til gode både inden for forskning og i uddannelsen af vores studerende.
Om Nilfisk
Nilfisk er en førende global aktør inden for den professionelle rengøringsbranche. Med mere end 110 års innovationserfaring er Nilfisk dedikeret til at levere løsninger af høj kvalitet, der baner vejen for en mere sikker, produktiv og ren hverdag for millioner af virksomheder og private hjem verden over. Nilfisk har egne salgsselskaber i 45 lande, og samlet set forhandles Nilfisks produkter og services i mere end 100 lande. Læs mere på www.nilfisk.com.
Kontakt
Nilfisk Media Relations: Louise.klinge@nilfisk.com, +45 29 21 17 49
Aalborg Universitet Pressekontakt: Nelly Sander, nsa@adm.aau.dk, +45 99 40 20 18
Aalborg Universitet, Dekan for Det Tekniske Fakultet for IT og Design: Henrik Pedersen:
dekan-tech@aau.dk, + 45 99 40 96 32