Aalborg Universitet og Statens Byggeforskningsinstitut fusionerer

Når Aalborg Universitet og Statens Byggeforskningsinstitut fusionerer 1. januar 2007, vil de to institutioner sammen etablere et storstilet center for viden om det byggede miljø. Centret vil blive det førende i Danmark og kunne måle sig med lignende centre internationalt. Det fremgår af det netop offentliggjorte nye universitets-danmarkskort, som regeringen fremlagde i går den 4. oktober 2006.

Lagt online: 05.10.2006

Regeringens mål er at næsten alle sektorforskningsinstitutioner til nytår fusionerer med universiteterne. Det gælder også Statens Byggeforskningsinstitut (SBi), hvis bestyrelse allerede i juni klart tilkendegav at man helst vil fusionere med Aalborg Universitet (AAU).

På videnskabsministerens opfordring har AAU og SBi uddybet deres fusionsplaner i form af en vision for den fusionerede organisation. Omdrejningspunktet i denne vision er at etablere et Danish Centre of Excellence for the Built Environment.

Til at begynde med vil AAU og SBi til sammen omfatte 281 forskere og ph.d.-studerende indenfor det byggede miljø, og det er ambitionen at dette tal skal vokse som led i etableringen af det nationale Centre of Excellence. Med denne størrelse vil den fusionerede institution kunne måle sig internationalt med andre førende videninstitutioner indenfor det byggede miljø, f.eks. finske VTT og franske CSTB, som har hhv. ca. 200 og ca. 350 eksperter på området.

Fokus på erhvervssamarbejde

Det ny center skal rumme landets førende ekspertise indenfor forskning, undervisning, myndighedsrådgivning, erhvervssamarbejde og formidling når det handler om det byggede miljø, dvs. byggeri og fysisk planlægning.

"Visionen sætter i høj grad fokus på samarbejdet med erhvervet. Det er tanken at det nationale Centre of Excellence skal rette sig direkte mod bygge- og boligsektoren med forskningsbaserede ydelser", siger direktør Lone Møller Sørensen, SBi.

"Det gælder f.eks. konkrete forskningssamarbejder, efteruddannelsesforløb, formidling via anvisninger og it-værktøjer osv., ligesom det gælder tværfagligt uddannede kandidater der opfylder erhvervets behov", forklarer hun.

Det er også planen, at AAU som følge af fusionen med SBi vil styrke uddannelserne inden for områder som byggeri, fysisk planlægning, byforvaltning m.m.

"Jeg er overbevist om at vi med dette initiativ vil styrke dansk byggeri og de nye kommuner i forbindelse med deres planlægning og løsning af de problemer som vi ser i vores byer i dag", siger AAU's rektor, professor Finn Kjærsdam.

Han oplyser at der er stor søgning til AAU's uddannelser, hvor de studerende altovervejende gennemfører på normeret tid og har let ved at få job som færdiguddannede. AAU er da også internationalt anerkendt for resultaterne af sit uddannelseskoncept, der lægger vægt på problembaseret projektarbejde, modsat de mere traditionelle universitetsuddannelsers orientering mod faglige discipliner.

AAU har i dag egne afdelinger i Aalborg, Esbjerg og København, og udbyder endvidere uddannelser i samarbejde med universiteter i Europa, Asien og Amerika.

Yderligere oplysninger

• Direktør Lone Møller Sørensen, SBi (telefon 45 74 22 41, mobil 23 63 87 09, e-post lms@sbi.dk )
  • Rektor Finn Kjærsdam , Aalborg Universitet (telefon 96 35 95 01, e-post rektor@adm.aau.dk).