Anerkendt Risø-forsker skal lede forskerskole i Aalborg

Søren Linderoth fra Forskningscenter Risø er blevet udnævnt til adjungeret professor ved Aalborg Universitet. Linderoth bliver både tilknyttet et forskningsprogram på AAU og leder af en ny forskerskole.

Lagt online: 22.09.2006

Søren Linderoth er en af nøglepersonerne bag udviklingen af danskproducerede Solid Oxid-brændselsceller (SOFC). I foråret blev han udnævnt til afdelingschef for Forskningscenter Risøs nye forskningsafdeling, hvor han leder den grundlæggende forskning inden for brændselsceller. Det er anerkendelsen af Linderoths generelle arbejde inden for materialeforskning og hans bidrag inden for Solid Oxid-brændselsceller i særdeleshed, der gjorde, at han kom i betragtning til den nye titel på AAU.

Der er netop givet bevilling til oprettelsen en ny forskerskole i Aalborg, der etableres i et samarbejde mellem AAU, DTU og Risø. Via sin tilknytning til AAU bliver Søren Linderoth leder af forskerskolen, der kaldes HyFC (Hydrogen and Fuel Cell Academy), og han vil desuden blive hovedvejleder på Ph.d.-projekter ved AAU.

- Det er en stor ære at blive bedt om at være adjungeret professor. På Aalborg Universitet er man meget dygtige til at integrere og opbygge systemer af brændselsceller og brint, og gennem min tilknytning til AAU kan jeg være med til at få skabt et samarbejde i Danmark. Vi er meget stærke herhjemme inden for brændselsceller og brintteknologier, men vi kan blive endnu stærkere ved at få et ordentligt samarbejde op at stå, siger Søren Linderoth, der fortsætter sit arbejde på Risø uændret. Udover at skabe et netværk blandt danske forskere håber Linderoth også i løbet af de kommende år at kunne bruge sine kontakter i udlandet til at give forskerskolen en international vinkel.

Styrkelse af AAU's aktiviteter

Søren Knudsen Kær, der er leder af forskningsprogrammet ’Brint og Brændselscellesystemer’ på AAU, pointerer, at det for universitetet også er en mulighed for at opruste med brændselscelleaktiviteter inden for SOFC-området, som forventes at komme til at spille en meget stor rolle blandt andet inden for kraftvarme.
- Tidligere har vi på Aalborg Universitet kun arbejdet med PEM-brændselsceller, så Søren Linderoths erfaringer inden for SOFC er en klar styrkelse af vores aktiviteter, siger Søren Knudsen Kær.

En stor kapacitet som Søren Linderoth på posten som adjungeret professor og forskerskoleleder er af stor betydning for AAU's forsatte udbygning af aktiviteterne inden for brændselsceller. Med udnævnelsen og HyFC-bevillingen kommer universitetet til at spille en endnu mere væsentlig rolle i Danmark, og man får en platform til at styrke de internationale aktiviteter. For eksempel skal forskerskolen fungere som netværksmiljø, samtidig med at den skal højne kvaliteten i Ph.d.-uddannelserne på AAU og DTU. Søren Knudsen Kær forventer også, at de nye tiltag vil intensivere forskningen og hæve det generelle niveau, så man i endnu højere grad kan være med til at skabe nye højteknologiske virksomheder og produkter.

Fakta om Søren Linderoth

Søren Linderoth, 48 år, er uddannet civilingeniør og har desuden en Ph.d.-grad i materialefysik. Blev tilknyttet Forskningscenter Risø i 1992 i forbindelse med et forskningsprojekt inden for nanoteknologi. Blev i maj 2006 udnævnt til afdelingschef for Risøs nye forskningsafdeling, Afdelingen for Brændselsceller og Faststofkemi. Her udvikles SOFC-brændselsceller i samarbejde med Topsoe Fuel Cell A/S. I de kommende fem år er Søren Linderoth også adjungeret professor ved Aalborg Universitet.

Kontakt

• Søren Knudsen Kær, programleder for forskningsprogrammet ’Brint og Brændselscellesystemer’, AAU, tlf. 96 35 92 63, mobil 40 20 47 95
  • Søren Linderoth, afdelingschef på Forskningscenter Risø og adjungeret professor ved AAU, tlf. 46 77 57 97, mobil 25 14 67 97
  • John K. Pedersen, institutleder ved Institut for Energiteknik, AAU, tlf. 96 35 92 64, mobil 21 29 34 64