Forsker igen hædret af internationale kolleger

John Rasmussen hædret ved konference i Frankrig for sin evne til at præsentere resultaterne fra forskningsprojekt, der kan forebygge arbejdsskader.

Lagt online: 25.09.2006

John Rasmussen er ved en konference i Frankrig for andet år i træk blevet hædret af videnskabsfolk fra hele verden. John Rasmussen, der er leder af forskningsprojektet AnyBody på Aalborg Universitet, fik diplom som en af de bedste foredragsholdere ved symposiet om Digital Human Modeling i Lyon. Symposiet blev afholdt af Society of Automative Engineers (SAE), og eftersom prisen uddeles efter afstemning hos tilhørerne, er det forskere fra hele verden, der fremhæver Rasmussens evner.

John Rasmussen arbejder inden for biomekanik på fokus på digitale modeller af mennesker. Som leder af forskningsprojektet AnyBody beregner han belastninger af kroppen. Ved at forstå belastningerne og deres betydning bedre i forbindelse med forskellige arbejdsopgaver, vil man bedre kunne forebygge arbejdsskader. En øget viden på området vil også kunne betyde, at man kan indrette forskellige miljøer optimalt i forhold til de mennesker, der skal agere i dem.

På konferencen i Lyon præsenterede John Rasmussen tilhørerne for et en række resultater, der kan forudsige, hvilke bevægelser og stillinger, som mennesker vil indtage i forskellige situationer. Det kan eksempelvis være, når man bærer en tung taske på skulderen, eller når man holder på rattet i en bil. Tilhørerne evaluerer indholdet på konferencen, og foredragsholderen med de allerbedste tilbagemeldinger hædres. Excellence in Oral Presentation, som John Rasmussens pris kaldes, afspejler i praksis kollegernes mening om forskningsresultaterne kombineret med foredragsholderens evne til at præsentere stoffet.

John Rasmussen blev også hædret ved den internationale ingeniørforening SAE’s konference i 2005. Han er opvokset i Aalborgs Øgade-kvarter og bor i dag i Vejgaard med sin kone og deres to børn. Rasmussen er lektor ved Aalborg Universitets Institut for Maskinteknik.

Kontakt

• John Rasmussen, lektor, Institut for Maskinteknik, Aalborg Universitet, jr@ime.aau.dk, tlf. 96 35 93 07, mobil 20 89 83 50.