Forsker scorer hædershattrick

AAU-lektor Per Møldrup, der arbejder med jordvidenskab, har på under et år modtaget tre hædersbevisninger på internationalt plan. Ingen andre i hans branche har opnået en international formandspost, et æresmedlemskab og en prestigefyldt forskningspris på så kort tid.

Lagt online: 21.09.2006

Inden for ti måneder har Per Møldrup fra Aalborg Universitet modtaget bemærkelsesværdig hæder fra eksperter og kolleger i det internationale forskningsmiljø. På verdensplan er Møldrups netværk enormt og hans renommé utrolig flot efter mere end 20 års tæt tilknytning til blandt andet amerikanske og japanske universiteter.

Per Møldrup arbejder med jordfysik og jordvidenskab, som er et felt, der er påfaldende uudforsket, når man tager i betragtning, hvor meget man i dag ved om Jorden, atmosfæren og himmelrummet. De få meter mellem atmosfæren og grundvandsspejlet, som udgør platformen for vores liv og samfund, kalder Møldrup for ”Jordens indre rum”. Her arbejder jordvidenskaben med det dynamiske samspil mellem faste partikler, vand og luft samt påvirkningen fra mennesker og miljø, blandt andet kemiske stoffers bevægelser i jorden, når en olietank lækker. Den gastransport, der foregår i en sådan situation, er netop et af de områder, Per Møldrup er verdensførende indenfor. Hans generelle pointe er, at vi er nødt til at forstår jordens fysik for at blive i stand til at bruge jorden fornuftigt, med henblik på at beskytte drikkevand, undgå indeklimaproblemer og ved oprensning af forurenede grunde.

Æresmedlem, formand og prestigepris

Den første af hattrickets udmærkelser kom i november sidste år. Da blev Per Møldrup i Salt Lake City udnævnt til æresmedlem af Det Amerikanske Jordvidenskabsakademi (Soil Science Society of America), hvilket er akademiets højeste æresbevisning. Møldrup er tilmed den første dansker nogensinde til at blive udnævnt til æresmedlem. Siden blev han indstillet til posten som formand for Det Amerikanske Jordfysikakademi og valgt som den første ikke-nordamerikaner. De amerikanske jordakademier har tilsammen 18.000 medlemmer og er de absolut førende i verden inden for jordvidenskab.

Hæders-hattricket er netop blevet fuldendt med Don & Betty Kirkham Jordfysikprisen, der uddeles en gang om året for enestående forskning. Prisen er opkaldt efter ægteparret Kirkham, der introducerede jordfysikbegrebet i midten af det 20. århundrede. Som den første europæer nogensinde modtog Per Møldrup prisen på baggrund af sin forskning inden for gastransport i jord. Han var blevet indstillet af en gruppe kolleger fra Californien og modtager prisen i midten af november i Indianapolis, USA.

Per Møldrup er født på Frederiksberg, men flyttede med familien til Hune i Vendsyssel som 12-årig. Efter gymnasietiden i Brønderslev, blev han i 1986 civilingeniør i miljøteknik ved Aalborg Universitet og fortsatte her som Ph.d.-studerende. Senere har han været dybt involveret i arbejdet med at opbygge Jordfysik som disciplin på AAU, og gennem mere end 15 år har han haft et tæt parløb med Forskningscenter Foulum under Danmarks JordbrugsForskning. I dag er Møldrup lektor på universitetets Sektion for Miljøteknik, hvor han er ansvarlig for et af uddannelses semesterforløb, samtidig med at han fungerer som vejleder for Ph.d.-studerende i både Aalborg, Tokyo og Californien. Per Møldrup har fra 1989 til 2005 forfattet eller været medforfatter på 125 internationale, peer-reviewed artikler. Hertil kommer over 100 publicerede konferencebidrag.

Kontakt

• Per Møldrup, lektor, Institut for Kemi, Miljø og Bioteknologi, AAU, pm@bio.aau.dk, tlf. 96 35 84 60.
  • Jens-Ole Frier, institutleder, Institut for Kemi, Miljø og Bioteknologi, AAU, jof@bio.aau.dk, tlf. 96 35 84 88.