Resultatet af de første data viste, at nyheden om angrebet spredtes hurtigt og havde et voldsomt ”take-off” omkring kl. 16, så den nåede 90% af de danske unge stort set lige så hurtigt, som den havde nået 90% af amerikanerne, og at over halvdelen fik nyheden fra en anden person, herunder ca. en femtedel via mobil-telefon. Internettet spillede næsten ingen rolle, skønt hovedparten af deltagerne var informatikstuderende. Næsten halvdelen af deltagerne angav, at deres første reaktion var at nægte at tro nyheden, alle var særdeles overraskede, og mange var stærkt emotionelt berørte. De fleste kunne be-svare nogle faktuelle spørgsmål om begivenheden korrekt, men svarene viste også, at mange informationer faktisk ikke forelå på det tidspunkt.
Svarene 9 måneder senere pegede på, at angrebet i høj grad havde ledt til blitzerindring i den undersøgte gruppe. Deltagerne angav, at deres erindring var særdeles livagtig, og deres egen tiltro til, at den også var korrekt, var tæt på det maksimalt mulige. Også objektivt set var erindringerne stærke, om end ikke så tæt på det maksimalt mulige som tiltroen til dem: 58% huskede både deres første kilde til nyheden, hvor de havde befundet sig, og hvad de havde været i færd med, helt svarende til deres angivelser den 12. september.
Dog var der nogle småfejl. Bl.a. var 9 ud af 10 fuldstændig overbeviste om, at de den 11. september så det første fly flyve ind i World Trade Center, selvom det i virkeligheden først blev vist dagen efter. Med andre ord er erindringen ikke kun et fastfrosset øjeblik som fra et blitz, skønt det kan føles sådan. Måske har man fået nogle indtryk senere, som man blander sammen - eller man har kun forestillet sig det.
Tia Hansen arbejder for tiden videre med beslægtede spørgsmål i et par internationale projekter og er en del af forskningsenheden Cognitive Psychology Unit. Hun underviser på psykologiuddannelsen, og er tilknyttet professionsprogrammet Klinik for Anvendt Neuro-, Udviklings- og Kognitionspsykologi og gruppen bag Aalborg Universitet nye uddannelse i Produkt- og Designpsykologi.
For nærmere oplysninger kontakt
- Tia Hansen: e-mail: tia@hum.aau.dk, tlf.: 96 35 90 78 / 23 61 18 94
- Institut for kommunikation