Innovative studerende blander sig i Kulturnatten

Den status, som Nordjylland i de seneste år har haft inden for teknologi, skyldes ikke blot teknologien, men også de kreative idéer, der ligger bag. Aalborg Universitet arrangerer i denne uge endnu et tværfagligt kursus, der skal lære de studerende innovationens særlige kunst. Kulturnatten bliver en del af scenen.

Lagt online: 11.10.2006

Torsdag d. 12. og fredag d.13. oktober bliver flere end 50 studerende fra vidt forskellige studieretninger udfordret i et intenst forløb fra kl. 8 om morgenen til kl. 22 om aftenen. De unge mennesker vil få rusket op i deres forestillinger om, hvad et kursus ”normalt” er, inden et panel bestående af fremtrædende erhvervsfolk fredag aften på Kulturnatten præmierer den mest innovative idé. Vinderne bliver sendt på en studietur til London, finansieret af den pengepræmie, som andre AAU-studerende tidligere på året vandt ved konkurrencen Grundfos Challenge.

Lige som den succesfulde nordjyske teknologihistorie skal de studerende også arbejde i krydsfeltet mellem teknologi og kreativitet. Overskriften, som grupperne med skal holde sig inden for, er nemlig ’Interaktive medier’. Det handler således om at udnytte de muligheder, der ligger i nye medier, og det kan gælde alt fra produktionsmaskiner over websystemer til mobilservices.

Slippes løs i Kulturnatten

Det utraditionelle workshopforløb kaldes MINE (Multidisciplinary Innovation and Entrepreneurship), og idéerne, som opstår undervejs, sendes også ud i det virkelige liv. De studerende slippes løs i Aalborgs gader fredag aften, hvor grupperne skal afprøve idéerne i Kulturnatten. Efter kl. 19 bliver mindst fem helt tilfældige folk på gaden trukket til side af hver gruppe, som præsenterer deres idé for de Kulturnat-besøgende. Denne opgave skal på én gang være en test af de studerendes evne til at formidle idéen og en indikation på, hvordan almindelige mennesker vil reagere på produktidéen. Senere på aftenen præsenteres idéerne for et sammensat panel i Toldboden, hvor kurset foregår.

På denne måde udnyttes den specielle stemning, når Kulturnatten sætter byen på den anden ende i byen, og andre folk får mulighed for at opleve eksempler på, hvordan kreative universitetsstuderende arbejder.

Den faglige og innovationsteoretiske del af den intense workshop styres af to AAU-folk, der lige som de tilmeldte studerende også selv kommer fra vidt forskellige fagområder. Professor Frank Geertsen arbejder med blandt andet innovationsledelse på Center for Industriel Produktion, og lektor Kaare Eriksen beskæftiger sig med blandt andet digital design på Institut for Arkitektur og Design. De håber at kunne give de studerende erfaring med fordelene ved at arbejde tværfagligt for derved at nå et skridt længere i udviklingen af et innovativt produkt. Denne type erfaring efterspørges i stigende grad af de arbejdspladser, de unge mennesker kommer ud på efter studietiden. Det er derfor vigtigt at opøve kompetencer inden for tværfagligt samarbejde, kreativitet og innovation allerede i studietiden.

Kontaktperson

• Anders Vestergaard, projektleder og praktisk ansvarlig for MINE, tlf. 96 35 72 73, mobil 40 99 83 39.