Nyt dansk forskernetværk skal give svaret på, hvad en god oplevelse er

Hvad er det, der fanger os i computerspillets verden, i moderne shoppingmiljøer, ved de store rockkoncerter og musikevents og på ferieture til attraktive destinationer? Hvornår får vi én på opleveren, og hvordan adskiller forskellige oplevelser sig fra hinanden? Dét er blot nogle af de spørgsmål, et nyt nationalt forskernetværk forankret på Aalborg Universitet, skal undersøge.

Lagt online: 01.05.2006

Forskernetværket har fået navnet NetOp!, der står som forkortelse for Netværk for Oplevelses-økonomi, oplevelsesdesign og kreative industrier.

NetOp! udgøres af omkring 200 forskere fra hele landet, der beskæftiger sig med oplevelses-økonomi, dvs. oplevelsesprodukter eller tjenester, der har som formål at give oplevelser hos brugeren. Det kan være film, kunst, turistrejser, sport, medier, legetøj, computerspil. Eller det kan være varer eller tjenester, som foruden deres brugsfunktion, også er designet til at producere oplevelser for brugeren.

International forskning peger på, at oplevelsesøkonomien er et af de største vækstområder i den vestlige verden. Alene i Danmark er der ansat omkring 170.000 mennesker på fuld tid i kultur- og oplevelseserhvervene.

Netværket NetOp! har fået bevilget 600.000 kr. fra Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation til at forske og formidle i oplevelsesøkonomi, oplevelsesdesign og kreative industrier. Midlerne skal bl.a. bruges til:
at udvikle metoder til at undersøge, hvad en oplevelse er, og hvordan man udvikler oplevelser;
at teste, beskrive og karakterisere oplevelser hos forskellige grupper af mennesker;
at definere en fælles forståelsesramme for oplevelsesøkonomi

Konkret skal netværket etablere større tværgående forskningsprojekter, understøtte internationale forskningskontakter, og afholde seminarer, konferencer og arrangementer. Dertil kommer udgivelse af artikler og bøger samt etablering af en hjemmeside, hvor andre forskere, erhvervsvirksomheder og offentlige myndigheder kan hente informationer.

Netværket NetOp! består af de 5 vigtigste miljøer inden for forskning i oplevelsesøkonomi i Danmark:

Nærmere information om NetOp!