De syv adj. professorer er
Poul Nesgaard (født 1952), rektor ved Den Danske Filmskole
Poul Nesgaards karriere hos Danmarks Radio (1969-1992) omfattede funktioner som journalist, studievært, redaktør, forfatter, tilrettelægger, instruktør, redaktionschef og meget mere. Siden 1992 har han beklædt stillingen som rektor for Den Danske Filmskole og desuden haft adskillige bestyrelsesposter.
Poul Nesgaard har haft stor og blivende betydning for dansk TV. Han har stået bag banebrydende koncepter og programmer inden for ungdoms-TV og TV generelt. Det er derfor primært de praktiske, kunstneriske og pædagogiske kompetencer, der ligger til grund for udnævnelsen.
Poul Nesgaard bliver særligt tilknyttet forskningscentret for oplevelsesøkonomi (ExCITe) og Institut for Kommunikation, hvor hans tilknytning vil være af stor betydning, både hvad angår undervisning og strategier inden for oplevelsesdesign, og hvad angår kontakten til og samarbejdet med de kreative industrier og det omgivende samfund.
Paul L. Harris (født 1946), psykolog og professor i læring ved Harvard University
Paul Harris har i en lang årrække forsket i børn og spædbørns følelsesmæssige og kognitionsmæssige udvikling.
Paul Harris er en af de mest betydningsfulde forskere inden for feltet udviklingspsykologi. Hans arbejde og pionerånd har været berigende og af stor betydning for både forskning, undervisning og praksis. Takket være hans forskning og den måde, hvorpå han har påvirket andre forskere, er forståelsen af og kommunikationen med børn blevet betydeligt forbedret over de seneste tre årtier.
Paul Harris har en særdeles imponerende publikationsliste med næsten 200 videnskabelige artikler, bog-kapitler og redigerede bøger, samtidig med at han har holdt et utal af keynote-forelæsninger ved internationale kongresser og videnskabelige konferencer. Hans to seneste bøger (Children and emotion og The work of the imagination) er oversat til mere end ti sprog (inkl. dansk).
Paul Harris bliver særligt tilknyttet Institut for Kommunikation, hvor bl.a. psykologiforskningen og undervisningen er hjemmehørende.
Finn Andersen (født 1944), generalsekretær for Det Danske Kulturinstitut
Finn Andersen har en lang karriere bag sig i Det Danske Kulturinstitut, de sidste år som generalsekretær, hvor han har stået i spidsen for organisationens arbejde for mellemfolkelig forståelse gennem oplysning om Danmark og udveksling af kultur, idéer og erfaringer mellem Danmark og andre lande. Samtidig har han på vegne af Kulturministeriet været medlem af en lang række nationale og internationale udvalg.
Kulturinstituttet beskæftiger sig bl.a. med finkulturen, hverdagskulturen og samfundets politiske og institutionelle indretning, og via Kulturinstituttets geografiske spredning, med afdelinger i 10 lande, har Finn Andersen været involveret i international kulturformidling på et næsten globalt plan. **-Et arbejde som har været værdsat højt ikke alene i Danmark men også blandt Kulturinstituttets internationale samarbejdspartnere.
Finn Andersen vil kunne berige mange af Det Humanistiske Fakultets uddannelser med sin store faglighed, og håbet er også, at udnævnelsen vil kunne fremme samarbejdsrelationer med Kulturinstituttets mange internationale kontakter.
Torben Pilegaard Jensen (født 1949), forskningsleder ved Amtskommunernes og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF)
Torben Pilegaard Jensen er sociolog og uddannet fra Københavns Universitet. Han har siden 1981 været ansat ved AKF, hvor han i dag er forskningsleder. Hans eget forskningsfelt er især uddannelsespolitiske og arbejdsmarkedspolitiske problemstillinger. Han har ledet og medvirket ved en lang række undersøgelser af uddannelses- og skoleforhold, senest de omfattende PISA-undersøgelser, der har undersøgt børns færdigheder. Han har tillige bidraget med forskningsprogrammet for social arv, der har fokus på de unge, der ikke går i gang med en ungdomsuddannelse efter grundskolen.
Forskningen har resulteret i en omfattende publikationsliste med talrige bøger, rapporter og artikler.
Torben Pilegaard Jensen bliver særligt tilknyttet Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Ansgar F. Nünning (født 1959), professor i engelsk og amerikansk litteratur- og kulturvidenskab ved Justus-Liebig-Universität i Giessen, Tyskland
Ansgar Nünning er en af de højst ansete narratologer og anglicister i Europa. Hans mangeårige virke, især inden for felterne litteraturhistorie og fortælleteori, har placeret ham som en uomgængelig faglig autoritet. Nünnings forsknings– og publikationsaktivitet er legendarisk. Herudover er Nünning en højt respekteret forskningsformidler, blandt andet i konferencesammenhæng, hvor han ofte har fungeret som keynote-forelæser eller panelist, når der skal gøres status over et forskningsfelts landvindinger eller mest lovende nye interesseområder. Hans formidlingsevne ved sådanne lejligheder er uovertruffen, stærkt hjulpet af hans performative talent, enorme belæsthed og tilsyneladende fotografiske hukommelse.
Han har tidligere besøgt Aalborg Universitetet, hvor hans helt usædvanlige pædagogiske evner har banet vej for stort fagligt udbytte og vækst, både blandt de studerende og i forskningsmiljøerne.
Ansgar Nünning bliver særligt tilknyttet Institut for Sprog, Kultur og Æstetik, hvor hans viden og kompetencer vil være en stor støtte i forbindelse instituttets videreudvikling og faglige profilering.
Derek B. Scott (født 1950), professor i musik ved University of Salford
Derek Scott leder Music, Media and Performing Arts Research Centre og indgår i ledelsen af forskerskolen for Media, Music and Performing Arts, begge ved University of Salford.
Hans forskningsområde omfatter Musik, kultur og samfund, Musik og ideologi, Populærmusik i Europa og Nordamerika samt Komposition. Han er bl.a. udgiver af serien Popular & Folk Music Series og medredaktør af det elektroniske musiktidsskrift Popular Music Online.
Derek Scott er anerkendt over hele den angelsaksiske verden som en førende og bredt funderet forsker inden for især populærmusikken. Hans akkreditiver er omfattende og vægtige, og han hører til i inderkredsen af moderne europæiske musikforskere.
Derek Scott bliver særligt tilknyttet Institut for Sprog, Kultur og Æstetik, hvor musikforskningen og musikuddannelsen er hjemmehørende.
Even Ruud, professor i musikterapi ved Norges Musikhøgskole
Even Ruud har en meget bred uddannelsesbaggrund inden for musik, pædagogik og musik. Han er desuden autoriseret psykolog og musikpsykoterapeut. Han har bl.a. været leder af den første nordiske uddannelse i musikterapi (ved Østlandets musikkonservatorium), hvor han i en periode også var rektor. Han er tillige medlem af Det Norske Vitenskapsakademiet og medlem af styregruppen for forskeruddannelsen i musikterapi ved Aalborg Universitet.
Even Ruud er anerkendt over hele verden som en førende forsker i musikterapi, og i Norden også for sin forskning inden for musikpædagogik og musikalske kulturstudier. Han er således en af de meget få professorer, som er højt meriteret inden for såvel musikvidenskab som musikpædagogik og musikterapi. Forskelle og ligheder mellem de nævnte fagområder er et konstant tema i hans forskning og forskningsformidling gennem mange år.
Even Ruud bliver særligt tilknyttet Institut for Kommunikation, hvor forskning og undervisning inden for musikterapi er hjemmehørende.
Kontaktperson
- Dekan Ole Prehn, Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet, Telefon: 9635 9598, E-mail: op@adm.aau.dk