Ung forsker i digital lyd får Spar Nord Fondens Forskningspris

Bedre og bedre lyd på mobiltelefonen, mp3-afspilleren, DAB-radioen eller Skype. Det forsker 29-årige ph.d. Mads Græsbøll Christensen med stor dygtighed i, og han belønnes nu med Spar Nord Fondens Forskningspris 2006 på 250.000 kr. for sin ph.d.-afhandling "Estimation and Modeling Problems in Parametric Audio Coding".

Lagt online: 24.10.2006

Mads Græsbøll Christensens forskning i signalbehandling ved Inst. for Elektroniske Systemer på AAU vedrører selve fundamentet for håndtering af lyd på digital form for derved at skabe den optimale lyd inden for den til rådighed værende båndbredde. Det er helt centralt for håndteringen af digital lyd at kunne repræsentere lydsignaler på en kompakt form uden at påvirke brugerens oplevelse af lyden. Populært sagt går det ud på at fjerne den information i lydsignalerne, som alligevel ikke påvirker høreoplevelsen. Dermed kan datamængden reduceres med op til en faktor 10, og det er vigtigt, for det giver mulighed for at øge antallet af fx radiokanaler, der kan transmitteres på en given båndbredde, eller antallet af sange, der kan være på en mp3-afspiller.

Den unge ingeniør får prisen, fordi han på forbilledlig vis har bidraget med nye metoder, der netop gør det muligt at repræsentere lydsignaler mere kompakt og med mindre forvrængning, end det hidtil har været muligt. Desuden har han bidraget med metoder, der kan forbedre lydkvaliteten i fx Skype, når der tabes pakker med lydinformation på internettet.

Det nyeste inden for forskningsområdet er et kodningsparadigme, adaptiv rate-distortion optimal audio kodning. Ideen er her at variere antal bits per sekund, der bruges til kodning af lydsignalet afhængig af den information, der er indeholdt i signalet samt bl.a. den lydkvalitet, man ønsker at opnå. Mads har med sin afhandling ydet væsentlige bidrag til udviklingen af metoder inden for dette område. Mere specifikt løser afhandlingen centrale estimerings- og modelleringsproblemer i parametrisk audiokodning. Disse resultater åbner nye muligheder for udvikling af effektive metoder til audiokodning,

De i alt 10 videnskabelige arbejder, der ligger til grund for afhandlingen, er publiceret i prestigefyldte tidsskrifter og ved konferencer. Ligeledes danner hans arbejde grundlag for to patentansøgninger, hvoraf hollandske Philips har købt den ene. Det er karakteristisk for den unge prismodtager, at hans forskning, der både er teoretisk velfunderet og integrerer empiriske studier, samtidig er af høj akademisk kvalitet og har stor praktisk relevans. Selv siger han, at ønsket om at lave ting, der kan bruges, er stærkt motiverende for ham.

En bedømmelseskomite med forskere fra AAU skriver som afslutning for valget af årets prismodtager, at den forventer, at Mads Græsbøll Christensens forskning vil danne baggrund for meget forskning og industriel og samfundsmæssig udvikling såvel i Danmark som internationalt.

Dir. Ole Jørgensen, Spar Nord Fonden, overrækker prisen ved Aalborg Universitets Doktorpromoveringsfest den 27. oktober i Aalborg Kongres & Kulturcenter, hvor prismodtageren kvitterer med en festforelæsning. Mens 50.000 kr. af prisen går til egen lomme, skal resten bruges på forskning, gerne til et udlandsophold. Her har Mads Græsbøll Christensen i tankerne at drage til Columbia University i NY for at få kontakt til en bestemt forsker, som laver spændende arbejde med analyse af musik.

Spar Nord Fondens Forskningspris uddeles en gang om året til en yngre forsker på Aalborg Universitet, som har afsluttet et særligt excellent forskningsprojekt. Prismodtageren udpeges af et udvalg bestående af repræsentanter for universitetets hovedområder. Mads Græsbøll Christensen bliver den 8. forsker på AAU, som modtager den store anerkendelse for sin forskning.

AAU-udvalget

Lektor Ann Bygholm, Det Humanistiske Fakultet, prof. Birte Siim, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, og professorerne Christian S. Jensen og Niels Olhoff, begge Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Lyd og erhvervsliv

Danmark har stærke traditioner inden for lyd og kommunikation. Fx har Bang & Olufsen, Oticon og Bruel & Kjaer lyd som en del af deres kerneforretning.
I Aalborg-området findes en række virksomheder, bl.a. RTX, Analog Devices, Texas Instruments, Infinion og Motorola, der kombinerer lyd og telekommunikation i forbindelse med mobiltelefoni.
På den globale scene er der Skype, som gør det muligt at tale sammen over internettet.