Årets tredje udgave af UGlen på vingerne

Aalborg Universitets blad UGlen er på gaden i majudgaven med mange spændende artikler om forskning, studieliv og meget andet på AAU. I UGlen kommer vi på sporet af Danmarks kommende politikere og sætter fokus på de studerendes stressede hverdag.

Lagt online: 27.04.2007

I majudgaven kan du blandt andet læse følgende historier...

• Et lykkeligt liv - et godt liv?
    Budskabet om, at den engelske filosof og eksistenspsykolog Emmy van Deurzen skulle komme, var løbet forud, så hun trådte ind i et auditorium fyldt med forventningsfulde studerende og professionelle inden for det filosofiske og psyko-sociale område. Dagen skulle gå med så centrale eksistentielle spørgsmål som ”Hvad er meningen med livet?”, ”Hvad består et godt liv egentlig af?”, ”Hvorfor og hvornår besluttede vi, at målet med livet er at være lykkelig?
  • På sporet af Danmarks kommende politikere
    Vidste du, at halvdelen af befolkningen i Danmark ikke har nogen erhvervsuddannelse, mens det kun gør sig gældende for 3 % af folketingsmedlemmerne? At kun 5 % af befolkningen har en lang videregående uddannelse, mens det gør sig gældende for hele 60 % af ministrene og over 40 % af folketingsmedlemmerne? At det kun er Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, der har faglærte arbejdere i deres folketingsgruppe? Og er du klar over, hvem der skal repræsentere dine holdninger politisk i fremtiden?
  • Stress fra studietid til arbejdsliv
    Stress og andre belastningsreaktioner kan vise sig som et mønster, der begynder allerede i studietiden og fortsætter ind i arbejdslivet. Det indikerer forskningsbaserede erfaringer fra professionsuddannelsen i klinisk arbejds- og organisationspsykologi ved AAU. Det er en problemstilling, der forgrener sig, idet det for den enkelte indebærer store menneskelige omkostninger samtidig med, at det giver betydelige konsekvenser på arbejdspladserne; dels er årgangene små, dels udklækkes nyuddannede, der allerede har lært en stressfremkaldende arbejdsform.
  • En praktisk imperialist fra Aalborg
    ” ..., men i det engelske Gebiet kommer nu Pesten fra Uganda hvor den velsagtens er slæbt ind af Inderne og bliver fulgt af Sovesygen, den sidste er absolut dødelig.” Sådan skriver aalborgenseren og plantagebestyreren Christian Lautherborn i marts 1906 fra daværende Tysk Østafrika til niecen Regine, som han beroliger med, at han selv er i strålende form. Den viser sig dog ikke at holde, for i november samme år dør han af den ondartede malariesygdom, black water fewer, 47 år gammel.
  • Boganmeldelse: Making Political Science Matter
    “Making Political Science Matter” er titlen på en ny bog, der sætter samfundsvidenskaben, herunder politologien, til debat. Bogens titel spiller på en anden bogtitel ”Making Social Science Matter” af prof. Bent Flyvbjerg, Inst. for Samfundsudvikling og Planlægning, AAU.
  • ’Social arv’ blandt universitetskandidater
    Social oprindelsesklasse har konsekvenser for kandidaternes arbejdsmarkedsstatus. Effekten er stærkest på de ’bløde’ uddannelser.

Foruden ovenstående artikler indeholder UGlen også mange andre artikler samt faste rubrikker med nyt om navne, meddelelser etc.

Læs UGlen nr. 3, marts 2007 (PDF-udgave, cirka 4 MB).

Redaktør Alice Bonde, telefon: 96 35 94 92, ab@adm.aau.dk