AAU åbner op for skattekammer af viden

Som det første universitet i Danmark vil Aalborg Universitet fra sommereksamen 2007 synliggøre de studerendes specialer i fuldtekst via universitetets digitale projektbibliotek.

Lagt online: 14.05.2007

Fra mange sider har man længe eftersøgt bedre adgange til den omfattende vidensproduktion, som de studerende står bag og nu kan interesserede gå direkte ind på: ’projekter.aau.dk’, der er en særlig hjemmeside, hvor der kan navigeres og søges efter de inddaterede projekter.

- Vi har arbejdet med projektet i snart et par år, og er nu så langt fremme, at vi tør sætte skibet i søen fra sommerferien 2007. Det er vores forhåbning, at det nye initiativ vil medvirke til at synliggøre vores studerendes uddannelser og kompetencer i hele sin faglige bredde.
- Der er masser af ny viden at hente for både fagligt interesserede som for den mere nysgerrige, fortæller overbibliotekar Niels-Henrik Gylstorff, der tror, at mange i offentligheden har interesse i nærmere at stifte bekendtskab med projekterne.

Aalborg Universitetsbibliotek har gennem mange år modtaget og opbevaret afgangsopgaverne i trykt form, og har derfor været initiativtager til den digitale udgave.

- Projekterne er også søgbare via Google. Bedømt ud fra et tidligere pilotprojekt tyder meget på, at netop den indgang vil føre mange brugere ind til afgangsprojekterne, siger Niels-Henrik Gylstorff, der afsluttende gør opmærksom på, at hvis man bruger materiale fra projekterne, skal man kildeangive, hvor man har sin viden fra.

Gå direkte til det digitale projektbibliotek

Nærmere oplysninger

• Overbibliotekar Niels-Henrik Gylstorff, 9635 9347 eller 2120 9347