AAU-folk får filmpris for dokumentarserie om ingeniørhistorie

Det ingeniørhistoriske DVD-projekt ”Vi byggede Danmark” vandt i aftes en international filmpris. Undervisere fra AAU i København står bag serien, som blev hædret i Houston.

Lagt online: 30.04.2007

Lørdag modtog dokumentarserien ”Vi byggede Danmark” en sølvpris ved Houstons internationale WorldFest, der er verdens ældste film- og videofestival for uafhængige programmer. Her trådte Steven Spielberg og David Lynch deres barnesko, og nu er også serien om dansk ingeniørhistorie med på den lange liste over WorldFest-prisvindere. Dokumentarserien ”Vi byggede Danmark” skildrer udviklingen og milepælene, som danske ingeniører og entreprenører forestod både i og uden for Danmark fra 1850 og frem til i dag. DVD-sættet handler om udvikling af infrastruktur, fabrikation af byggeelementer, anlæg af havne, veje, broer og byggeri. Den historiske udvikling er skildret gennem arkivmateriale, samtaler med hovedpersonerne samt ved brug af historiske dagbøger.

Serien har været 3 år i produktion og er produceret og instrueret af Viggo Holm Jensen. Han har de seneste år har fungeret først som censor og nu som ekstern lektor på Aalborg Universitet København (AAUK). Med sin baggrund som udviklingskonsulent og producer i DR underviser og vejleder Viggo Holm Jensen i dag studerende på AAUK’s Medialogi-uddannelse. Hans erfaringer giver blandt andet de studerende indblik i teknikker og drejebogsmetoder til brug i interaktive multimedieproduktioner.

En del af idéudviklingen omkring DVD-seriens tekniske detaljer har Viggo Holm foretaget sammen med Rolf Nordahl fra Medialogi-uddannelsen på Aalborg Universitet København. Det var derfor Rolf Nordahl, der var repræsentant for ”Vi byggede Danmark”, da sølvprisen blev overrakt ved WorldFest lørdag aften i Houston, Texas.

Ved årets WorldFest-prisuddeling er der ca. 4500 programmer tilmeldt fra hele verden.
”Vi byggede Danmark” vandt sin pris i kategorien ”Historisk dokumentarserie”. Den omfattende produktion, der er produceret til undervisningsbrug, er finansieret af Danske Entreprenører, RealDania, E. Pihl & Søn, Videnskabsministeriet, Hoffmans Mindefond, Undervisningsministeriet, Ejnar & Meta Thorsens Fond, COWIfonden, Knud Højgaards Fond og Rambøll Fonden.

Yderligere informationer