AAU går nye veje for at møde erhvervslivet

Det er ikke kun industrifolk, der udstiller på Skandinaviens største industrimesse. Også IKT-forskerne på Aalborg Universitet møder op i Herning i starten af september for at styrke dialogen med erhvervslivet.

Lagt online: 29.08.2007

Aalborg Universitet (AAU), der i forvejen er kåret som Danmarks bedste, når det handler om at samarbejde med erhvervslivet, styrker for tiden dialogen med omverdenen. Virksomhedsrepræsentanter fra hele landet vil på den store messe HI Industri 2007 i Herning i starten af september kunne opleve, hvordan AAU’s styrker inden for informations- og kommunikationsteknologi (IKT) kan være med til at udvikle en virksomhed. Universitetets samlende initiativ på området, ”På
Toppen af IKT”, vil med en 160 m2 stor stand i messens Innovations-sektion skabe kontakt til virksomheder, der kan have glæde af adgang til den nyeste viden og forskning.

- Vi har aldrig tidligere deltaget i så stor stil på en industrimesse, men vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi gerne vil styrke dialogen med erhvervslivet. Det håber vi, at industrimessen i Herning kan være med til, forklarer projektleder Birgit Pia Nøhr fra ”På Toppen af IKT”.

Håbet er, at man vil kunne knytte virksomhedskontakter, der kan udmunde i konkrete samarbejder.
- Vi har en målsætning om at være vækstdriver i samfundet, og i den henseende er det vigtigt at give erhvervslivet adgang til nyeste viden og have et stærkt netværk, siger Birgit Pia Nøhr.

”På Toppen af IKT” blev etableret tidligere i år som et samlende initiativ, der binder alle de IKT-relaterede indsatser på Aalborg Universitet sammen i ét stort, mangfoldigt netværk af forskere, erhvervspartnere, studerende, ledere og undervisere. På messen i Herning 4.-7. september vil det især være forskere og konsulenter fra Institut for Datalogi og Institut for Elektroniske Systemer, der fremviser konkrete eksempler på produkter og forskningsprojekter, som Aalborg Universitet har skabt i samarbejde med erhvervslivet.

Fakta om AAU’s styrker på IKT-området

• AAU’s Institut for Datalogi blev i 2006 kåret til at være verdensførende
  • AAU blev i september 2006 blev udnævnt som det universitet i Danmark, der er bedst til at samarbejde med erhvervslivet
  • AAU er Danmarks største IKT-universitet på bachelor- og kandidatniveau