AAU i tæt samarbejde med Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi

Folkecentret, der ligger i Thy, er blandt andet er kendt for deres forskningsarbejde med bølgekraft, brint og vindmøller. Et tæt samarbejde med AAU skal fremover give fordele for begge parter og for hele den nordjyske region.

Lagt online: 14.06.2007

Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet og Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi indgår en samarbejdsaftale med henblik på at styrke den nordjyske regions samlede muligheder for at fremme udviklingen og udnyttelsen af vedvarende energi. Aftalen underskrives fredag d. 15. juni 2007.

Aftalen dækker syv samarbejdsområder: Begge parter råder over eksperimentelle faciliteter af betydning for udviklingen af vedvarende energi, og der er enighed om at stille disse faciliteter til rådighed for hinanden. Mulighederne for udveksling af studerende og samarbejde om uddannelserne skal undersøges, ligesom man vil undersøge mulighederne for at samarbejde om sådanne sommerskoler om vedvarende energi, som der er stor interesse for. Aftalen rummer desuden potentiale med hensyn til gensidig markedsføring og samarbejde om informationsmateriale til skoler og gymnasier. AAU er indstillet på, at der kan laves et samarbejde om Ph.D.-ansættelser, mens Folkecenteret disponerer over blandt andet seminarfaciliteter, som AAU kan have interesse i at udnytte.

Initiativet er taget med henblik på at skabe et tættere regionalt samarbejde på dette område og på denne måde lade universitetet bære en del af det regionale ansvar. AAU har tidligere arbejdet sammen med Folkecentret (bl.a. om forsøg med bølgekraft), men nu bliver samarbejdet mere formelt.

Aftalen underskrives på Niels Jernes Vej 10, Aalborg fredag d. 15. juni 2007 kl. 13.45.

Om Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi:

Folkecentret, der er beliggende i Sdr. Ydby, Thy, skaber innovation inden for vedvarende energiteknologier gennem forskning og udvikling. I samarbejde med målgruppen (de mindre og mellemstore virksomheder) udvikler staben af ingeniører og biologer nye miljørelaterede produkter med stort vidensindhold. Opbygning af viden foregår gennem forsøg, teknologioverførsel og samarbejde med brugerne, hvilket resulterer i prototyper, demonstrationsanlæg og dokumentation inden for før-kommercielle teknologier såsom bølgekraft, bygningsintegrerede solceller, energibesparelser samt planteolie og brint til transport. Folkecenterets afdeling i Afrika gennemfører programmer inden for vedvarende energi.

Flere informationer

• Dekan Frede Blaabjerg, Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, tlf. 96 35 96 31, mobil 21 29 24 54
  • Forstander Preben Maegaard, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, tlf. 97 95 66 00 / 21 27 66 77
  • Bestyrelsesmedlem Ole Vagn Christensen, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, tlf. 97 92 23 38