Ældre- og handicapforskningen skal styrkes med nyt center

Mange handicappede har ressourcer, der kan bruges på arbejdsmarkedet, og ældre mennesker kan få et bedre liv, hvis teknologien kan hjælpe dem på vej. Et nyt tværfagligt forskningscenter på Aalborg Universitet skal være med til at sætte mennesket i centrum inden for ældre- og handicapforskning.

Lagt online: 14.09.2007

Arbejdsstyrken bliver mindre i fremtiden, og der bliver flere og flere ældre borgere, men samtidig findes der en stor uudnyttet ressource i den handicappede del af befolkningen. Regeringen har tidligere vurderet, at omkring 90.000 personer med handicap ville kunne komme i arbejde ved hjælp af beskedne hjælpemidler, og med den teknologiske udvikling bør dette tal kunne øges betydeligt.

Der er således både menneskelige, samfundsmæssige og økonomiske argumenter for at puste nyt liv i de forskningsområder, der kan hjælpe ældre og handicappede. Aalborg Universitet (AAU) kæder derfor en række forskningsindsatser på tværs af traditionelle faggrænser sammen i et forskningscenter med fokus på teknologier for aldrende og handicappede.

- Når disse udfordringer på ældre- og handicapområderne skal tages op, mener vi, det er vigtigt at skabe et netværk på tværs af forskningsområder, så de sociologiske, biologiske og teknologiske sider af sagen kan supplere hinanden. På den måde bliver det mennesket og ikke et enkelt fagområde, der bliver centrum for forskningen, forklarer lektor Lotte Andreasen Struijk fra Aalborg Universitet.

Øget interesse fra nye kommuner

Hun er leder af V-CenTAH (Virtuelt Center for Teknologier for Aldrende og Handicappede) på Aalborg Universitet, der åbnes af videnskabsminister Helge Sander mandag d. 17. september. Allerede i dag arbejder flere forskergrupper på AAU med handicap- og ældrerelaterede projekter, dvs. tekniske projekter med blandt andet talestyrede computerprogrammer, robotteknologier og genoptræning via virtual reality, og på det humanistiske og samfundsvidenskabelige plan i form af blandt andet musikterapi, brugerinddragelse, arbejdsmarkedsspørgsmål og medindflydelse via teknologi. Grundtanken i det nye initiativ er, at et øget kendskab til forskningen på tværs af grupperne vil give mulighed for både at styrke de eksisterende projekter og at etablere nye samarbejder. Her vil en tættere dialog mellem forskere, brugere, behandlere og virksomheder være en styrke, mener folkene bag V-CenTAH.

- Der er en øget interesse hos kommunerne for at samarbejde med vidensinstitutioner, efter at nedlæggelsen af amterne har givet kommunerne flere opgaver på ældre- og handicapområdet. Derudover vil virksomheder gerne kunne dokumentere og videreudvikle metoder, så der er bred interesse for vores nye samarbejdsform, forklarer Lotte Andreasen Struijk.

Det nye forskningscenter vil derfor både involvere forskere på Aalborg Universitet, producenter, brugere og brugerorganisationer samt behandlere i blandt andet kommuner og sundhedsvæsen. AAU opfordrer desuden både private og professionelle til løbende at melde ind med emner, idéer og problematikker relateret til handicap- og ældreområdet.

Tid og sted

V-CenTAH (Virtuelt Center for Teknologier for Aldrende og Handicappede) åbnes af videnskabsminister Helge Sander mandag d. 17. september kl. 9 i Auditorium A, Fibigerstræde 15, Aalborg. Tilmelding pr. e-mail til anne @ hst.aau.dk. Efter den officielle åbning og ministerens tale om de nationale perspektiver i denne type forskningscenter, fortsætter programmet med internationalt perspektiv, eksempler på forsknings- og udviklingsprojekter inden for ældre- og handicapteknologier (computersimuleret alderssvækkelse, virtual reality som terapi og musikterapi med demensramte) og en paneldebat med eksterne parters forventninger.

Yderligere information

Lektor Lotte N. S. Andreasen Struijk, centerleder for V-CenTAH, tlf. 96 35 74 57
Dekan Frede Blaabjerg, Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, tlf. 96 35 96 31, mobil 21 29 24 54
Centersekretær Anne S. Schmidt, tlf. 96 35 88 27