Almene boliger er en nødvendighed

Et boligmarked, hvor kun markedskræfterne råder, kan ikke sikre alle danskere en bolig. Hvis vi ikke havde de statsstøttede almene boliger, ville der være borgere, der ikke kunne få tag over hovedet. Og i værste fald ville vi risikere amerikanske tilstande, hvor hele bydele forslummer, boligsituationen forværres for beboerne, og kriminalitet, vold og hjemløshed florerer.

Lagt online: 29.03.2007

Det fremgår af en ny antologi om den almene sektors rolle i samfundet, som forskere fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet og Socialforskningsinstituttet (SFI) har skrevet på baggrund af se seneste års forskningsresultater om emnet.

"De dårligst stillede danskere ville være væsentligt dårligere stillet på boligmarkedet, hvis vi ikke havde den almene sektor", siger seniorforsker og redaktør på antologien, Hans Skifter Andersen fra SBi.

Det særlige ved de almene boliger er, at huslejerne ligger under markedsprisen. Det kan lade sig gøre, fordi sektoren består af non-profit boligorganisationer, der modtager offentlig støtte. Det forpligter til gengæld sektoren til at bygge nye boliger for alle grupper i samfundet.

Forskerne peger desuden på det omfattende samarbejde mellem kommunerne og boligorganisationerne om at løse sociale problemer i nogle af de almene bebyggelser. I de sidste årtier er der sket en større social opsplitning på boligmarkedet, så mange almene boligområder har fået en ret høj koncentration af familier med sociale problemer. Fx bor 70 pct. af de børnefamilier, hvor begge forældre er på kontanthjælp, i en almen bolig. Desuden findes der boligområder med mange etniske minoriteter, hvor boligorganisationerne også medvirker til at integrere indvandrere og flygtninge. 60 pct. af indvandrerne bor i almen bolig.

Stor træghed i omfordelingen af boliger

Når der er problemer med at lade markedskræfterne være enerådende i landets boligforsyning, så skyldes det, at kun en lille del af de udbudte boliger kommer fra nybyggeri, og dem der udbydes er så dyre, at en stor del af befolkningen ikke har råd til at bo i dem. Det betyder, at personer og familier med lav indkomst er afhængige af, at der løbende sker en omfordeling af eksisterende boliger, så huse og lejligheder på et lavere pris- og kvalitetsniveau er til rådighed for dem.

Men problemet er, at der er stor træghed i omfordelingen. Forklaringen er, at vi ikke er særlig tilbøjelige til at sælge vores boliger og købe større og dyrere, selv om vi får flere penge mellem hænderne. Vi bliver i høj grad boende og bruger måske i stedet pengene på at forbedre huset eller lejligheden med nyt køkken og badeværelse.

Tilbage står en betydelig gruppe boligsøgende personer i en meget dårlig situation, hvis der ikke fandtes offentligt støttede almene boliger, der udgør ca. 20 pct. af boligmassen i Danmark.

"Mange af de dårligst stillede med sociale problemer bor i de almene boliger. Når vi ikke har set tilstande som i Frankrig med uro og bilafbrænding, så er det fordi der i Danmark er gennemført en lang række succesfulde støtteordninger fra statens og Landsbyggefondens side i områderne. Der er f.eks. oprettet klubber til børn og unge, og boligejendomme og udearealer er blevet renoveret. Derfor har det ikke været nødvendigt at rive hele boligområder ned, som man har set det i England og USA", siger Hans Skifter Andersen.

Download eler bestil Antologien 'Den almene boligsektors rolle i samfundet' er finansieret af Boligselskabernes Landsforening