Centerleder fra Skt. Hans Hospital i Roskilde bliver adjungeret professor på Aalborg Universitet

Hun er i faglige kredse kendt som 'ambassadøren' for hele den kognitive adfærdsterapi i Danmark.

Lagt online: 03.10.2007

Irene Henriette Oestrich, psykolog, ph.d. og leder af Center for Kognitiv Terapi på Sankt Hans Hospital i Roskilde, tiltræder torsdag d.11. oktober som adjungeret professor i kognitiv adfærdsterapi på AAU’s fagområde for psykologi.
Hendes første store opgave på AAU bliver en tiltrædelsesforelæsning med titlen: ’ Den kognitive revolution, dens resultater og fremtidens udfordringer’, hvor alle interesserede – også uden for AAU – er velkomne.

Det sker torsdag d. 11. oktober kl. 13.15, Kroghstræde 3, i Auditoriet, lokale 1.104.

Psykolog og lektor på AAU-psykologi, Tia Hansen, ph.d., fortæller om valget af Irene Henriette Oestrich til adjungeret professor:
”Man kan sige, at Irene siden 1974 har været ambassadør for kognitiv adfærdsterapi i Danmark. Hun er særligt interessant af to grunde. For det første fordi hun i over 30 år har insisteret på en lovende del af vores fag, som ellers længe blev afvist på universiteterne og i hospitalssektoren. Sådan er det ikke mere, og Irene er en af de helt centrale aktører bag dette holdningsskift. For det andet fordi hendes aktiviteter altid har omfattet både praksis, forskning, undervisning og bred offentlig formidling. Kombinationen af disse dimensioner er en hjertesag for AAU, og få kan siges at have dem alle så godt integreret som Irene.”

Viden fra udlandet

Irene H. Oestrich har fået det meste af sin viden fra udlandet, startende med et Fellow-ship tildelt af Europarådet i 1978. Hun blev senere, som den eneste kliniske psykolog herhjemme, ansat i den sociale sektor, hvor hun udviklede sine gruppe-koncepter og specielle sociale træning, mens hun arbejdede med klienter dag ud og dag ind.

Derefter vendte hun sig i nogen tid mod forskningen og færdiggjorde en ph.d. samtidig med, at hun passede et klinisk fuldtidsarbejde. Da Irene kom tilbage til psykiatrien i 1995 var det som chefpsykolog, og hun startede i 2000 det første Center for Kognitiv Terapi i den offentlige sektor.

Irene H. Oestrich siger selv om sit mangeårige arbejde med at få den kognitive adfærdsterapi forstået i det gode selskab:
”Der har været meget modstand, især i starten. Evidensbaseret, hvad er det nu for noget - kan man virkelig både bruge velunderbygget forskning og tilgodese den enkelte klients egenart, osv. Ja, det kan man! Når man har en virkelig god sag, skal man ikke give op overfor lidt modstand. Og kognitiv adfærdsterapi er en god sag. Den har hjulpet mange til et bedre liv, fra udsatte mennesker med svære psykiske problemer til chefer med behov for større ydeevne uden mere stress. Resultaterne taler for sig selv."