Elitestuderende tordner mod eliten

Et karaktergennemsnit på intet mindre end 10,79 efter første semester var, hvad de 28 studerende på AAU’s eliteuddannelser opnåede ved de nylige evalueringer.

Lagt online: 02.04.2007

Derudover har de studerende på forskellig vis udmærket sig yderligere i løbet af semesteret. Således har 50% af dem
deltaget i et forskningsprojekt, 20% har deltaget i nationale eller internationale konferencer mens yderligere 20% har deltaget i forskernetværk.

To elitestuderende inden for Persuasive Design har hver fået antaget et ’paper’ til publicering i forbindelse med konferencen Persuasive 2007 på Stanford Universitet i USA.

To studerende inden for Trådløs Kommunikation har i løbet af 1.semester indsendt ansøgning om patent.

Fire andre studerende inden for Protein Science er blevet optaget på Weyth Medical’s interne sommerskole, som ellers er forbeholdt for ansatte på den store amerikanske medicinvirksomhed.

De fine resultater har betydet, at AAU i 2007 udvider antallet af eliteuddannelser. Der optages op til 4 studerende på hver af eliteuddannelserne.

Eliteuddannelser på AAU i 2007

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

• Industriel dynamik – professor Bengt Åke Lundvall
  • Komparative velfærdsstudier og arbejdsmarkedsforhold – professorerne Jørgen Goul Andersen & Per Kongshøj
  • NY i 2007: Social Differentiering – professor Annick Prieur

Det Humanistiske Fakultet

• Persuasive design – professor Per Hasle
  • Ny i 2007: Turisme – professor Henrik Halkier

Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet

• Indlejret software – professor Kim Guldstrand Larsen
  • Trådløs kommunikation – professor Torben Larsen
  • Sundhedsteknologi (tidl. Sansemotorisk Interaktion) – professor Lars Arendt Nielsen
  • Protein Science (tidl. Proteinbiofysik) – professor Karen G. Welinder

Nye i 2007

• NanoOptics – professor Sergey Bozhevolnyi
  • Produkt, Processer, og Produktionsdesign – professor Joachim Danckert
  • Sustainable Planning – professor Bent Flybjerg

Nærmere vedr. eliteuddannelser, rektor Finn Kjærsdam, 40 55 85 22 eller prorektor Hanne Krogstrup, 20 71 53 19. Vedrørende de enkelte fag henvises til de respektive professorer.