Europas førende geografer mødes i Aalborg

GPS satellitnavigation til bilen og overvågning af konsekvenser af den globale opvarmning er blot enkelte eksempler på de mange områder, hvor moderne geo-information spiller en stor rolle. Europas førende forskere på området mødes i denne uge i Aalborg.

Lagt online: 07.05.2007

Europas førende forskere i geografi og geo-information mødes fra tirsdag d. 8. maj og de efterfølgende fire dage til konference på Aalborg Universitet. Organisationen AGILE har lagt sin tiende konference i Aalborg med ca. 175 deltagende forskere, der præsenteres for det seneste nye på området.

Moderne geo-information kender de fleste fra hverdagen i form af eksempelvis GPS-satellitnavigation i bil og lystbåd eller programmet Google Earth, som mange danskere har på deres computer. Men avancerede systemer til geo-information er også vigtige redskaber til brug ved planlægning, undervisning, erhvervs- og byudvikling samt natur- og miljøforvaltning. Geo-information spiller således også en vigtig rolle i overvågningen af konsekvenserne af den globale opvarmning, der finder sted i disse år. Blandt hovedtalerne på dette års konference er direktøren for det europæiske miljøagentur, Jacqueline McGlade, der vil tale om at dele geo-information på tværs af Europas grænser.

Aalborg Universitet er førende i Danmark, når det gælder geo-information. Lektor Lars Bodum fra Institut for Samfundsudvikling og Planlægning er overbevist om, at konferencen også kan være med til at placere Aalborg Universitet på verdenskortet når det gælder forskning indenfor geoinformation.
- Det gavner ikke bare universitetet, men på sigt også hele Nordjylland. Videnmiljøer har det nemlig med at tiltrække danske såvel som udenlandske virksomheder, siger Lars Bodum.

AGILE-konferencen er kommet i stand gennem et samarbejde mellem Aalborg Universitet, VisitAalborg og Top of the Continent, som markedsfører Aalborg og Nordjylland som erhvervsturismedestination i Belgien og Holland. Konferencen forventes at give 1,25 mio. kr. i meromsætning for Aalborgs turismeerhverv og detailhandel. AGILE er en forkortelse for “the Association of Geographic Information Laboratories for Europe”.