Festival med frossen fysik og flydende teknik

Børn og unge kan opleve de sjove og nyttige sider af naturvidenskaben, når dørene åbnes for en uge med Dansk Naturvidenskabsfestival på Aalborg Universitet.

Lagt online: 20.09.2007

Igen i år inviterer Dansk Naturvidenskabsfestival børn og unge til at opleve de sjove sider af naturvidenskaben med arrangementer i hele landet. I uge 39 summer også Nordjylland af liv, eksperimenter udstillinger og konkurrencer, blandt andet når Aalborg Universitet byder indenfor til en lang række gratis festivalaktiviteter.

Overskriften ”Frossen fysik og flydende teknik” tager udgangspunkt i årets store tema, som er vand og is – et tema, der kan gribes an på mange forskellige måder inden for det naturvidenskabelige område. Fra mandag til fredag er der således gratis entré til aktiviteterne på Aalborg Universitet, hvor man blandt andet kan se, hvor langt en vandkanon kan skyde, opleve en orkan på tæt hold og forsøge at slå et modellervoks-søm i et stykke træ. ”Frossen fysik og flydende teknik” byder blandt andet også på virtual reality, lydeksperimenter og nanoteknologi, og de fleste aktiviteter er udformet, så gæsterne selv kan deltage og afprøve tingene. Et af formålene med den årlige festival er nemlig at vise, at naturvidenskab er både sjovt og brugbart. Og er der spørgsmål eller undrende blikke undervejs på rundvisningerne, træder et korps af studerende fra Aalborg Universitet til for at hjælpe.

Rundvisningerne starter på Fredrik Bajers Vej 7A, og der er plads til både tilmeldte skoleklasser og andre nysgerrige. Onsdag er der desuden konkurrence mellem to aalborgensiske skoleklasser fra Seminarieskolen og Skipper Clement Skolen, der med teknisk snilde og rigtige beregninger skal dyste om sejren i Slangetæmmeren. Begge klasser skal på Toldbod Plads i Aalborg centrum bygge et tårn, der skal kunne bære 100 liter vand i en beholder på toppen. Via tryk i en slange skal vandet kunne sprøjtes ud i en flot bue og fylde en spand, men for at hele missionen kan lykkes, må tegninger og beregninger være i orden. Alle kan kigge med – og måske blive lidt klogere – når Slangetæmmeren kommer i aktion på Toldbod Plads onsdag den 26. september fra kl. 13 til kl. 15.

Hele programmet for Dansk Naturvidenskabsfestival på Aalborg Universitet kan ses på www.dnf.aau.dk, og der er flere spændende arrangementer på naturvidenskabsfestival.dk.