Fremsynet arkitekturprojekt om lavenergibygninger prisbelønnet

Energirigtige bygninger kan skabes med arkitekturen som vigtig medspiller. Det er hovedbudskabet i forskningsprojektet "Arkitektur og energi", og resultaterne er så interessante, at projektet vandt årets ELFORSK pris 2007.

Lagt online: 07.06.2007

Miljøminister Connie Hedegaard overrakte prisen den 24. maj 2007 ved et storstilet arrangement på Experimentarium i Tuborg Havn. Prisen gives for det mest nytænkende, energibesparende og anvendelige projekt.

"Vi er selvfølgelig meget glade for den anerkendelse prisen giver," siger seniorforsker Rob Marsh fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet. "Der er ved at ske et paradigmeskifte indenfor energirigtigt byggeri, hvor el- og varmebesparelser nu skal ses i samlet perspektiv."

Moderne bygninger er almindeligvis velisolerede. Varmeafgivelsen fra belysning og apparater er så stort, at det ofte er elforbruget til ventilation, køling og belysning, der dominerer energiregnskabet. Varmeforbruget betyder mindre. Derfor skal der fokuseres på at spare på elforbruget og her kan arkitekturen være den knap, der skal skrues på, når der skal mere lys eller naturlig ventilation ind i bygningen.

"I fremtiden vil de globale klimaforandringer også betyde, at behovet for at nedkøle bygningerne bliver større", siger Rob Marsh.

Projektet har udmøntet sig i en bog med samme titel som projektet. Den giver konkret vejledning i, hvad arkitekten skal tage højde for i fremtidens lavenergibygninger. Her har dagslys, solvarme, materialerne og husets installationer central betydning.

Bogen er sendt gratis til alle arkitekter i Danmark og bruges nu på tegnestuer og landets arkitektskoler som lærebog til at udvikle samordnede designstrategier for nybyggeri. Strategier der er så fremsynede, at de overgår strategierne i de nye energibestemmelser.

Projektet blev gennemført som et samarbejde mellem Statens Byggeforskningsinstitut, arkitektvirksomheden vglcph aps, Esbensen Rådgivende Ingeniører, Akademisk Arkitektforening og arkitektskolerne i Århus og København.

• Seniorforsker Rob Marsh (rom@sbi.dk, telefon 21 65 08 87
  • Forskningschef Niels-Jørgen Aagaard (nja@sbi.dk, telefon 45 74 23 85)