Gæsterne strømmer til Universitarium

På mindre end to uger har 2500 gæster været på besøg i Universitarium, som giver sjov viden om teknik og naturvidenskab til børn og unge. Årets tema om kommunikation har ramt plet blandt familier, nysgerrige turister og skoleklasser.

Lagt online: 11.07.2007

Der står kyndig hjælp parat til de børn og voksne, der gerne vil bruge lidt af ferien mellem sjov teknologi, forsøg og udstillinger i Universitarium i Aalborg centrum. En større gruppe studerende fra Aalborg Universitet bruger nemlig sommerferien som guider i Universitarium, og de har nok at se til i disse dage. Gæsterne strømmer til Studenterhuset på Gammeltorv, hvor det handler om blandt andet mobilteknologi, internet, tv og satellitter.

En af de store succeser blandt både børn og voksne er muligheden for at lave sin egen fjernsynsudsendelse, og der er også rift om pladserne i de to sofaer, der på en stor tv-skærm kan smeltes sammen til ét billede.
- Vi vil gerne gøre teknik og naturvidenskab sjovt for børnene og gøre dem interesserede i det, og når man tager fat i ting, børnene kender fra deres egen hverdag, bliver det pludselig spændende at lære mere om, hvordan tingene fungerer, forklarer Tine Tindal fra Aalborg Universitet, der arrangerer Universitarium.

For eksempel har man indrettet ”Det digitale børneværelse”, hvor døren kan lukkes med en sms, og hvor fjernsynet automatisk slukkes, hvis far eller mor kommer på uventet besøg. Også tidligere tiders kommunikationsformer kan børnene blive klogere på ved at se de gamle omstillingsanlæg fra telefoncentralerne og ved at røre ved brevduerne, der er på besøg mandage, onsdage og fredage.

Mange flere besøgende i år

På under to uger har der været ca. 2500 besøgende i Universitarium, og det er langt flere end på samme tid sidste år, hvor det samlede besøgstal i juli og august endte på 9000. Det præcise tal er svært at fastslå, dels fordi der er gratis entré, og dels fordi gæsterne frit kan gå ind og ud mellem aktiviteterne inde i Studenterhuset og de udendørs trækplastre som vindsimulator og planetarium.

Der er gratis entré alle ugens dage i Universitarium, som holder åbner helt frem til slutningen af august. Når skolernes sommerferie slutter, er det tid til klasserundvisninger, og også her er der masser af tilmeldinger fra interesserede skoler i Nordjylland.

Fakta om Universitarium:

• Årets tema er ”Online hvor som helst og når som helst”, men der er også mulighed for at prøve nogle af Universitariums tilbagevendende succeser, som for eksempel vindmaskinen med orkanstyrke, flysimulatoren, planetariet og LEGO-robotterne
  • Universitarium har åbent med fri entré alle ugens dage i Studenterhuset ved Budolfi Kirke i Aalborg
  • Alle nordjyske skoler er i august inviteret på rundvisning, hvilket hvert år en stor succes. De guidede ture for grupper kræver tilmelding på forhånd på tlf. 96 35 73 75.
  • Formålet med Universitarium er at formidle naturvidenskab og teknik til børn og unge som en kulturel, almen viden på linie med viden om musik og kunst. Der er lagt vægt på, at de besøgende selv kan deltage aktivt i udstillingen

Flere oplysninger

• Fagligt: Civilingeniør Leif Heinzl (tlf. 29 46 89 07) eller lektor i fysik Carl-Erik Sølberg (tlf. 28 89 22 49), Universitariums styregruppe, AAU
  • Praktisk: Projektleder Tine Tindal, tlf. 96 35 73 75, mobil 21 93 25 54