Handicaptilgængelighed ind i det videnskabelige arbejde

Standarder, normer og lovkrav på tilgængelighedsområdet har hidtil savnet et systematisk forskningsmæssigt fundament på en række felter. Men med Forskningsplan for tilgængelighed 2007-2009 vil Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet sigte mod, at normer, lovkrav og vejledninger kvalificeres til på en række felter at bygge på et mere dokumenteret grundlag.

Lagt online: 12.06.2007

Det fremgik af tilgængelighedsseminaret 'Design for alle og designprocessen', som SBi arrangerede 7. juni, hvor tilgængelighedsforsker Camilla Ryhl fortalte om SBi's nye forskningsindsats.

"Der er et stort behov for systematisk forskning på tilgængelighedsområdet. Og der er brug for helt grundlæggende at få sat begreberne 'tilgængelighed' og 'design for alle', som mere er en måde at tænke mangfoldighed ind i designprocessen på, ind i et tværfagligt videnskabeligt samarbejde. Det omfatter både arkitektur, filosofi, fysiologi og sociologi. Så vi er allerede nu i gang med et projekt, der skal kaste lys over begreberne", siger Camilla Ryhl.

Men også på det mere konkrete plan er der projekter på vej. Det gælder efterprøvning af hvilke krav, der bør stilles til tilgængeligheden til bygninger, f.eks. til ramper, rækkehøjder, arealkrav og toiletindretning samt forskning i fugtsikret niveaufri adgang.

Forskningsplanen indeholder også de mere uopdyrkede områder som sanselig og kognitiv tilgængelighed. Der skal f.eks. ambitionen at forske i, hvad den optimale kontrastværdi for personer med nedsat syn samt forståelsesmæssig afkodning af de fysiske omgivelser for personer med kognitiv handicaps.

De mange indlæg på seminaret understregede det vigtige i samarbejde og videndeling mellem praktikere og forskere. Bl.a. fortalte arkitekt Thouria Istephan fra Foster and Partners i London om firmaets brugerintegrerede arbejdsmetode, og arkitekt Siri Helle fra Husbanken i Norge præsenterede et stort, tværfagligt tilgængelighedprojekt finansieret af Nordisk Ministerråd.

"SBi's forskning vil i høj grad også foregå i et samarbejde med eksterne parter: brugere, materialeproducenter og projekterende arkitekter og ingeniører. Også en række af SBi's øvrige forskere vil indgå i løsningen af forskningsopgaverne" siger forskningschef for tilgængelighedsområdet Niels-Jørgen Aagaard.

Han tilføjer, at en forudsætning for at gennemføre alle de omfattende projekter imidlertid er en ekstern medfinansiering.

Læs mere om tilgængelighed og se alle indlæggende fra seminaret den 7. juni 2007.