Hurtigere humanister

En målrettet indsats for at bringe de studerende hurtigere gennem studierne har båret frugt på Det Humanistiske Fakultet ved Aalborg Universitet.

Lagt online: 20.09.2007

Humanisterne på Aalborg Universitet har brudt mange års tradition blandt landets humanistiske studerende. En tradition for længerevarende specialer har betydet, at gennemførelsestiderne for humanister har været betydeligt længere end studerende på de andre hovedområder. I Rektorkollegiets nye rapport om de danske universiteter, vises der markant fremgang for AAU’s humanistiske kandidaters gennemførelsestider.

- Det skyldes uden tvivl vores målrettede indsats for at få bragt studietiden ned. Vi har indført nogle procedurer, der gør, at der på et tidligt tidspunkt tages hånd om de problemer der opstår og ofte er medvirkende til at forlænge studietiden unødigt, siger Dekan Ole Prehn ved Det Humanistiske Fakultet.

På landsplan er AAU’s humanistiske kandidater hurtigst færdige. Især klarer de sig godt, når man ser på, hvor mange procent der gennemfører studierne på normeret tid plus et år, hvilket svarer til den periode, hvor man kan få SU. Her er man gået fra 38 % i 2005 til 52 % i 2006. Procentdelen af gennemførte til normeret tid er steget fra 10 % i 2005 til 17 % i 2006.

I forhold til de andre hovedområder på AAU klarer humanisterne sig også betydeligt bedre end hidtil. De to andre hovedområder (Samfundsvidenskab og Ingeniør-, Natur-, og Sundhedsvidenskab) tegner sig for mindre fremgange, men hvor humanisterne tidligere har været bagud, er man nu for alvor igen med i kampen.

- Det er og bliver et langt sejt træk, og vi er langtfra færdige. Der var tale om, at en hel kultur skulle brydes ned og bygges op igen. Det er derfor opløftende at se, at vores indsats bærer frugt. Det giver fornyet motivation til at fortsætte arbejdet med at nedbringe studietiderne endnu mere.

Tallene fra rapporten i deres helhed
Pressemeddelelse fra Rektorkollegiet