IFM og AAU går sammen for at styrke forskning og regional udvikling

Aalborg Universitet og forskningsinstituttet IFM i Hirtshals, der beskæftiger sig med fiskeriforvaltning og kystsamfundsudvikling, indleder et meget tæt samarbejde med henblik på en egentlig fusion. Det fælles Centre for Innovative Fisheries Management skal styrke forskningen i kystsamfundsudvikling og naturressourceforvaltning og sikre at fiskerifaglige kompetencer forbliver i Nordjylland, hvor fiskeriet og kystsamfundene har stor betydning.

Lagt online: 30.05.2007

IFM og AAU har gennem længere tid haft et ønske om at knytte institutionerne tættere sammen både forskningsmæssigt og institutionelt, og på Nordsøcentret indgås i dag en ny aftale for et tæt samarbejde og et fællesforskningscenter indgås. IFM (Institut for Fiskeriforvaltning & Kystsamfundsudvikling / Institute for Fisheries Management & Coastal Community Development) er et uafhængigt forskningsinstitut i Hirtshals, som gennem mange år har været førende, når det handler om forskning inden for udvikling af kystsamfund, socio-økonomiske aspekter af fiskeriforvaltning samt erhvervsudvikling og innovation i fiskeriafhængige områder.

Region Nordjylland tegner sig for mere end halvdelen af de danske aktiviteter i inden for fiskeri og fiskeforarbejdning, og ved at etablere det nye Centre for Innovative Fisheries Management sikrer man, at den vigtige fiskeri- og kystsamfundsforskning forbliver i den nordjyske region.
- Fiskerisektoren og dens indflydelse på kystsamfundene er af enorm betydning for Nordjylland, og derfor er det væsentligt, at vi sikrer, at forskningen på området også kan blive i regionen. Det kan vi gøre ved at gå sammen med Aalborg Universitet, forklarer Sten Sverdrup-Jensen, der er direktør for IFM.

Han peger på, at det nære samarbejde, der kan ende i en egentlig fusion, også vil styrke selve forskningskvaliteten. Det er blevet sværere at være en lille, selvstændig forskningsinstitution, særligt efter de seneste fusioner mellem universiteter og sektorforskningsinstitutioner. Når man i de kommende år skal søge forskningsmidler fra EU, vil kravene til institutionerne være langt større end hidtil, og i den forbindelse vil det være en stor fordel for IFM at være en del af et universitet. I stedet for en eventuel udefrakommende overtagelse har IFM ønsket en ligeværdig integration med en stærk samarbejdspartner, og samtidig har AAU stor interesse i at få tilført et aktivt forskningsmiljø med stor erfaring og succes i EU-projekter.

- På både internationalt, nationalt og regionalt niveau er Nordsøcentret et anerkendt kompetencecenter, og vi er meget glade for, at vi på denne måde kan styrke samarbejdet mellem Aalborg Universitet og Nordsøcentret, siger dekan Frede Blaabjerg fra Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
- Når vi i fællesskab kan styrke forskningen inden for fiskeri og naturforvaltning, så er vi også med til at styrke hele den nordjyske region. Det bliver lettere at tiltrække midler til projekter og netværk, det er til gavn for erhvervslivet, og vi vil kunne udforme nye, spændende undervisningstilbud, forklarer Frede Blaabjerg.

Alle IFM’s ansatte overgår til det nyoprettede Centre for Innovative Fisheries Management (Center for Fiskeriforvaltning & Kystsamfundsudvikling) og fortsætter deres arbejde på de nuværende placeringer, men vil også få kontorfaciliteter stillet til rådighed på AAU for at fremme integrationen af forskningsmiljøerne. Det fem-årige samarbejde bliver en del af Institut for Samfundsudvikling & Planlægning, men også inddrager en række andre institutter på universitetet. Efter fire år vil AAU og IFM’s bestyrelse vurdere, om centeret skal gøres permanent, eller om aktiviteterne skal føres tilbage i det oprindelige IFM-regi.

Pressemøde: Pressen er hermed inviteret til at deltage, når samarbejdsaftalen mellem IFM og AAU underskrives onsdag d. 30. maj 2007 kl. 10 i Nordsøcentret, Willemoesvej 2, Hirtshals (ikke Nordsømuseet). Som repræsentant for Aalborg Universitet vil rektor Finn Kjærsdam være til stede.

Baggrundsmateriale (PDF-dokument)

Yderligere information

• Frede Blaabjerg, dekan på Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, tlf. 96 35 96 31 / 21 29 24 54
  • Jesper Raakjær, forskningsprofessor på IFM, kommende centerleder, tlf. 98 94 28 55 / 98 25 13 64, mobil 24 40 79 64