Ikt-professor i Forskningspolitisk Råd

Videnskabsminister Helge Sander har udpeget professor, ph.d. Lone Dirckinck-Holmfeld fra Aalborg Universitet til medlem af Danmarks Forskningspolitiske Råd.

Lagt online: 21.06.2007

Lone Dirckinck-Holmfeld er en internationalt velanskrevet forsker inden for feltet ikt, læring og design. Hun er ph.d. fra Roskilde Universitetscenter og har siden 1999 været professor ved Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet.

Lone Dirckinck-Holmfeld har stor erfaring med både forskningsledelse og forskningspolitisk arbejde nationalt såvel som internationalt. Hun er leder af e-Learning Lab. Center for Userdriven Innovation, Learning and Design og Forskerskolen i Human Centered Informatics på Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet og har siddet i en række råd og bestyrelser, bl.a. Bestyrelsen for Danmarks Pædagogiske Universitet og Verdensbankens tekniske rådgivningspanel, Infodev. Hendes forskning har et stærkt internationalt engagement med forsknings- og udviklingsprojekter i Europa, USA, Asien og Latinamerika,

Lone Dirckinck-Holmfeld har fra sine forskellige hverv erfaring med at bedømme kvaliteten af eksisterende forskning, men også til at spotte potentialer for nye forskningsområder og fremme opdyrkningen af disse muligheder. I sin egen forskning formår hun at udnytte perspektiver fra forskellige forskningstraditioner på en tværgående måde, der både bidrager til grundforskning og til anvendt forskning.

Om Danmarks Forskningspolitiske Råd
Danmarks Forskningspolitiske Råd yder overordnet, forskningspolitisk rådgivning til regering og Folketing. Rådets arbejdsfelt omfatter dansk og international forskningspolitisk rådgivning om rammebetingelser for forskning, forskningsbevillinger, større nationale og internationale forskningsinitiativer, forskeruddannelse og Danmarks rolle og placering i det internationale forskningssamarbejde.