John Rasmussen modtager Vanførefondens Forskerpris

Vanførefonden uddeler hvert år en pris på 100.000 kroner til en forsker, der medvirker til at gøre tilværelsen lettere for handicappede. Professor John Rasmussen fra Aalborg Universitet får prisen for sit arbejde med udviklingen af AnyBody Modelling System.

Lagt online: 25.05.2007

Professor John Rasmussen har med udviklingen af AnyBody Modelling System gjort det muligt at computersimulere de kræfter, der påvirker kroppens muskler, sener og led under forskellige former for belastning. Systemet har fået stor international udbredelse og anvendes af universiteter og hjælpemiddelproducenter i mange lande.

John Rasmussens omfattende arbejde har nu resulteret i, at han er blevet tildelt Vanførefondens Forskerpris 2007. Prisen er flere gange tilfaldet AAU-forskere, blandt andet sidste år, da Anthony Lewis Brooks fra Aalborg Universitet Esbjerg modtog prisen på 100.000 kroner.

John Rasmussen, der tidligere i år blev udnævnt til professor ved Institut for Maskinteknik på Aalborg Universitet, har sammen med sin forskergruppe udviklet Anybody Modelling System. Systemet kan beregne muskelkræfter, ledreaktioner, muskelstofskifte, det mekaniske arbejde, ydeevne og meget andet i hver bevægelse. I Vanførefondens begrundelse for at give prisen til John Rasmussen fremhæves det, at denne viden kan blive vigtig for handicappede. Fysiske handicap er tilstande, hvor en eller flere funktioner i bevægeapparatet eller det muskuloskeletale system er beskadiget af en eller anden årsag. Når man med Anybody kan simulere ikke blot et isoleret bevægehandicap, men også de dele af kroppens muskler og led, som må overtage kompenserende funktioner på grund af handicappet, vil man også kunne udvikle bedre hjælpemidler og arbejdspladsindretninger.

Fakta

• Vanførefondens Forskerpris er siden 1994 blevet uddelt til en forsker, som gennem sin forskning bidrager til at begrænse forekomsten af fysiske handicap på grund af sygdom, medfødte lidelser eller tilskadekomst.
  • John Rasmussen er leder af det biomekaniske forskningsprojekt AnyBody, som beregner belastninger af kroppen. AnyBody-teknologien har blandt andet har resulteret i et selskab, som på kort tid er blevet verdenskendt inden for sit område. Blandt brugerne er NASA, MIT, Ford, Panasonic og ca. 60 førende universiteter over hele verden.
  • AnyBody er blandt de top nominerede til årets prestigefyldte INDEX:Award.

Yderligere informationer