Magnetboliger søger beboere

Magnetboliger, hvad er det nu for noget? Det er almene boliger, hvor boligselskabet forsøger at få en bestemt gruppe af beboere til at flytte ind i bestemte lejligheder. De nye boliger skal tiltrække beboere, der med deres normer, værdier og engagement kan være frontløbere i bestræbelserne på at skabe trivsel og balance i boligområdet.

Lagt online: 28.03.2007

Det nye ord og definitionen af det fremkom på Boligdag 2007, der blev afholdt af Center for Boligforskning 27. marts 2007 på Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet. Her fortalte seniorforsker på SBi Inge Mette Kirkeby om, at SBi sammen med Kunstakademiets Arkitektskole er i gang med at finde frem til den relevante målgruppe, med de rette indstillinger, til nye magnetboliger på Frederiksberg.

Frederiksberg Forenede Boligselskaber skal til at opføre 40 nye almene boliger ved Flintholm Station i Frederiksberg Kommune. Målet er en boligbebyggelse med helt unikke kvaliteter, der kan tiltrække den særlige 'magnetgruppe'. De nye boliger opføres i et område, der både rummer nye eksklusive ejerboliger og almene boliger af lidt ældre dato, der er nedslidte og på mange måder utidssvarende.

I dette miks af forskellige boligtyper og dermed også beboere er det meningen, at de nye 'magnetbeboere' skal styrke det samlede område og dermed bygge bro mellem de nye beboere i ejerboligerne og de eksisterende beboere i de ældre almene boliger.

Så inden man går i gang med at opføre de 40 nye almene boliger, skal målgruppen findes, og deres ønsker til deres fremtidige bolig skal kortlægges og indgå i magnetboligernes udformning.

Resultatet af undersøgelsen forventes at ligge klar i forsommeren.

Se Inge Mette Kirkebys powerpoint-præsentation fra Boligdag 2007, 27. marts.