Musikterapi får fornem pris

Musikterapimiljøet på Aalborg Universitet er blevet tildelt årets pris for et dynamisk forskningsmiljø af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation. ”Miljøet har i kraft af initiativ udadtil og et stærkt indre samarbejde formået at placere sig internationalt, og bidrager til udvidelse af perspektiverne for humanistisk forskning ved at bygge bro mellem humaniora og sundhedsvidenskab”, lyder det blandt andet i motiveringen.

Lagt online: 08.05.2007

Miljøet har en førende placering i international forskning i musikterapi. Det har fra starten i 1982 udviklet og konsolideret en af de første europæiske og samtidig den første og eneste danske universitetsuddannelse i musikterapi, og det har siden midten af 90’erne drevet en internationalt anerkendt forskerskole, den første europæiske på området, alt i alt en pionerindsats, lyder det videre i Forskningsrådets prismotivering.

Med prisen følger 100.000 kr. øremærket til formidling af Musikterapis arbejde.

Et ungt fag i det danske sundhedsvæsen

Musikterapi er et relativt ungt fag i det danske sundhedsvæsen. Alligevel anvendes der i dag musikterapi på en række områder, så som hospitals- og socialpsykiatrien, institutioner for førskolebørn, unge og voksne med betydelige funktionsnedsættelser, demensområdet, inden for neuro-rehabilitering og på hospices. Arbejdsfeltet udvides stadig, og senest er musikterapeuter blevet ansat på familieområdet.

I lande som USA, Norge, Tyskland og England anvendes musikterapi meget mere systematisk, end det er tilfældet i Danmark.

Musikterapiens gavnlige effekt

Den musikterapeutiske forskning kobler humanistiske aspekter og tilgange med klinisk-empirisk forskning. Dele af forskningen, herunder nogle af ph.d.-afhandlingerne, udføres på Musikterapiklinikken - et center for behandling og forskning, der blev etableret i 1994 sammen med Aalborg Psykiatriske Sygehus.

Forskningen i musikterapi på AAU beskriver og dokumenterer musikterapiens gavnlige effekt inden for en række kliniske områder:

• Voksne psykiatriske patienter (Prof. Inge Nygaard Pedersen og lektor Niels Hannibal)
  • Kræftpatienter (lektor Lars Ole Bonde)
  • Ældre med demens/Alzheimer (post.doc. Hanne Mette Ochsner Ridder)
  • Børn inden for det autistiske spektrum og børn med betydelige funktionsnedsættelser (Prof. Tony Wigram og lektor Ulla Holck)
  • Hjertepatienter (ph.d.studerende Karin Schou)
  • Børn med Retts syndrom (ph.d.studerende Märit Bergström-Isacsson, S)
  • Døve børn med cochlear implants (ph.d.studerende Dikla Kerem, Isr)

For yderligere oplysninger om forskningsområderne og om prisen:

• Formand for Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation, Kirsten Drotner, 3544 6315, drotner@litcul.sdu.dk
  • Professor i Musikterapi ved Aalborg Universitet, Tony Wigram, 9635 9100, tony@hum.aau.dk
  • Lektor i Musikterapi ved Aalborg Universitet, Lars Ole Bonde, 9635 9102, lobo@hum.aau.dk