Ny eliteuddannelse i Turisme

Fra september 2007 er det muligt for særligt dygtige og motiverede studerende at starte på en eliteuddannelse i Turisme på Aalborg Universitet. De får specielt gode vilkår til at udvikle deres faglige kompetencer gennem intensiv vejledning fra udvalgte professorer og lektorer og gennem adgang til de forskningsnetværk, som deres vejledere deltager i.

Lagt online: 03.05.2007

Uddannelsen henvender sig til særligt motiverede og dygtige studerende, og vil blandt andet gøre den studerende særligt egnet til en efterfølgende forskerkarriere. Der kræves et højt gennemsnit og højeste karakter i bachelorprojektet, for at blive optaget. Der forventes et optag på 3-5 studerende per årgang. Disse vil udgøre én fast projektgruppe.

Det fulde elitestudium leder til en kandidatgrad i Turisme, akkurat som AAU’s ordinære kandidatuddannelse i Turisme. Dog har studiet sin egen særlige profil. Udover at følge kurser på turismeuddannelsen, deltager de elitestuderende i udvalgte, relevante kurser på andre kandidatuddannelser. Desuden tilbydes forelæsninger med særligt relevante gæsteprofessorer og ledere fra erhvervslivet, og de studerende får mulighed for at deltage i en fælles forskningsrejse til en relevant turismekonference eller til et anerkendt turismeforskningscenter. Til projektskrivningsarbejdet tilbydes ekstra vejledningstimer, og der arbejdes med mere komplicerede problemstillinger, end der normalt arbejdes med på de pågældende semestre. Dette vil kræve et stort litteraturoverblik, teoretisk indsigt og kreative analytiske evner.

Det er ambitionen, at de elitestuderende i løbet af uddannelsen udarbejder mindst én projektrapport af en sådan kvalitet, at dens resultater egner sig til offentliggørelse i et videnskabeligt tidsskrift.

Forskningen og undervisningen i Turisme på Aalborg Universitet har et tæt samspil med aktører inden for turismeerhvervene, såvel private som offentlige, til stor nytte for begge parter i forskellige samarbejdsprojekter. På den måde udnyttes universitetets kompetencer f.eks. i forbindelse med udviklingen af nye produktkoncepter, bedre og mere målrettet markedsføring og tilpasning af organisationsformer og strategier på et konkurrencepræget marked i hastig forandring.

Det skal bemærkes, at ressourcer til eliteuddannelsen under Studienævnet for Tværkulturelle Studier ikke vil gå fra den etablerede turismeuddannelse, der fortsætter på uændrede vilkår.

Læs mere om uddannelsen, optagelseskrav, mulighed for dispensation osv.

• Anette Therkelsen E-mail: at@ihis.aau.dk Tlf.: 96359139 (Privat: 98120160)