Ny rapport om forholdet mellem råhus og teknik

Seniorforsker Rob Marsh fra Statens Byggeforskningsinstitut ved Aalborg Universitet har i en ny rapport undersøgt samspillet mellem bygningen og dens installationer.

Lagt online: 06.06.2007

Nutidens bygninger kræver et væld af installationer, bl.a. til vand, afløb, varme, ventilation, el og IT. Disse installationer er helt centrale dele af bygningens funktiona-litet. Rapporten belyser udviklingen i forholdet mellem råhuset og teknikken og giver et bud på, hvordan installationerne kan integreres i den moderne bygning, så den bevarer sin dynamik og effektivitet.

Samspillet mellem råhus og teknik blev diskuteret på et seminar organiseret af BoligfondenKuben den 30. april, hvor aktører fra byggesektoren deltog. Seminaret var afslutningen på forskningsprojektet ’Råhus + Teknik’, der er støttet af Boligfon-denKuben og brancheorganisationen TEKNIQ.

Download rapporten 'Råhus + Teknik'

• Seniorforsker Rob Marsh (rom@sbi.dk, telefon 21 65 08 87
  • Forskningschef Niels-Jørgen Aagaard (nja@sbi.dk, telefon 45 74 23 85). Denne pressemeddelelse kan hentes i elektronisk form på sbi.dk.