Tvivlen og frustrationerne kommer fra det nordiske netværk 'Morgendags skole', der efterlyser meget mere erfaringsopsamling, når skolerne har været i gang et stykke tid. Seniorforsker Inge Mette Kirkeby fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet er enig:
"Det er først og fremmest uforsvarligt over for eleverne, at man i de nordiske lande bare bliver ved med at bygge nye eller ombygge gamle skoler efter principper, der måske i sidste ende virker uhensigtsmæssige i forhold til indlæring og trivsel for forskellige elevgrupper",
Men også skolens ansatte bliver ladt i stikken i forhold til de pædagogiske inten-tioner, ligesom det er uforsvarligt at bruge så mange penge, når man ikke ved, om byggerierne virker efter hensigten.
Evaluering af undervisningsbyggerier på dagsordenen
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), som repræsenterer Danmark i det nordiske netværk, har i samarbejde med SBi og Gentofte Kommune derfor taget ini-tiativ til at holde et seminar, hvor forskere og praktikere fra de nordiske lande disku-terer situationen ud fra landenes behov og status på området.
"Diskussionen vil vise, om der er behov for et nordisk samarbejde, der kan samle op på alle de erfaringer, der bliver gjort, så de kan komme fremtidige skoler til gavn", siger Ulla Kjærvang, arkitekt ved Dansk center for Undervisningsmiljø.
Seminaret finder sted fra torsdag 8. februar kl. 8.30 til fredag 9. februar 2007 kl.13. Foruden diskussion og oplæg, der foregår på SBi i Hørsholm, indeholder seminaret to besøg på nybyggede skoler.
Som journalist er du velkommen til at deltage i seminaret. Du bedes blot give os besked. Tilmelding og yderligere oplysning: Seniorforsker Inge Mette Kirkeby, Statens Byggeforskningsinstitut (imk@sbi.dk, tlf. 45 74 23 90), eller Ole Juhl, Dansk Center for Undervisningsmiljø (ole.juhl@dcum.dk, tlf 72 26 54 10). Se program for seminaret.
Mere om SBi's materiale om undervisningsbyggeri
Fakta om netværket 'Morgendagens skole'
Netværket mødes årligt for at drøfte planlægning og design af undervisningsmiljøets fysiske rammer. Desuden iværksætter netværket projektsamarbejder og videndeling på tværs af de nordiske lande. Medlemslandene er Danmark, Finland, Norge, Sverige og Færøerne, Grønlang og Island.
Det nordiske netværk består af et kontaktpersonnetværk og et forskernetværk, og dets formål er at skærpe fokus på relationen mellem pædagogik og skolebyggeri samt at sammenholde forskeres viden med praktikeres erfaringer.
Kontaktpersonerne har for de flestes vedkommende tilknytning til undervisningsministe-rierne i de nordiske lande. Desuden vil alle de nordiske lande være repræsenteret af skoleledere og medarbejdere fra kommunale forvaltninger.
Forskernetværket består af en lille gruppe forskere, der på forskellig vis undersøger, hvordan skolernes fysiske ramme og pædagogiske indhold spiller sammen.