Nyt it-forskerhus byder erhvervslivet indenfor

Institut for Datalogi på Aalborg Universitet får nye spændende lokaler, der åbner mulighed for, at virksomheder kan flytte ind og udvikle sammen med AAU’s forskere.

Lagt online: 24.09.2007

Indtil for blot få måneder siden var navnet Cassiopeia synonymt med en meget populær dansk film med blandt andre Bodil Kjer. Men fremover bliver Cassiopeia stedet, hvor alle, der arbejder med software, mødes. Institut for Datalogi på AAU flytter fra Fredrik Bajers Vej og nogle få hundrede meter østpå til Selma Lagerlöfs Vej 300. Det nye, rummelige domicil har fået navnet Cassiopeia.

Bygningen, der er tegnet af arkitekterne Friis & Moltke og bygget i 1990, er på 10.500 kvadratmeter fordelt over to etager. Det giver de bedst tænkelige rammer for Institut for Datalogi. Samtidig er der god plads til at invitere virksomheder, der beskæftiger sig med avanceret software, inden for, hvor de kan bo til leje i kortere eller længere tid - fx mens de udvikler nye produkter i tæt samarbejde med husets forskere.

Nyt software-innovationsmiljø

Rygtet om de nye samarbejdsmuligheder er allerede nået ud i erhvervslivet.
"Det er glædeligt at opleve den forhåndsinteresse, der er - og vi har allerede virksomheder, der er ved at flytte ind i forbindelse med samarbejdsprojekter," fortæller professor i datalogi Kim Guldstrand Larsen, der er direktør for Center for Indlejret Software, CISS.
Han fortsætter:
"Institut for Datalogi har lange og gode traditioner for samarbejder med erhvervslivet - og i CISS er det vores absolut vigtigste opgave at skabe kontakt mellem virksomheder, der arbejder med indlejret software, og forskerne på AAU. Det betyder, at vi i dag har en meget bred kontaktflade - ikke bare til nordjyske virksomheder men på landsplan. Det, at vi kan invitere virksomheder til at flytte ind i huset, kan medvirke til at skabe et dynamisk innovationsmiljø inden for intelligent software. - og dermed skabe endnu flere samarbejdsrelationer, der kan styrke danske it-virksomheders konkurrenceevne."

Kim Guldstrand Larsen ser store muligheder - ikke bare inden for produktudvikling men også i forhold til at formidle viden til virksomhederne om, hvordan man på kortest mulig tid udvikler ny software. Høj sikkerhed og kort time-to-market inden for softwareudvikling er nemlig vigtige konkurrenceparametre på verdensplan.

Åbner med videnskabsmarked

Det nye software-innovationsmiljø tages officielt i brug fredag d. 5 oktober kl, 13, når AAU’s rektor Finn Kjærsdam sammen med regionsformand Orla Hav forestår den officielle åbning. Institut for Datalogi håber at se en bred skare af kendte og nye ansigter fra landets it-virksomheder og andre samarbejdsparter til åbningen, hvor også formand for IKT Forum, Grimur Lund, vil give sit bud på, hvad det nye forsknings- og innovationshus vil betyde for det nordjyske ikt-erhverv.

Efter åbningen inviterer forskerne interesserede til at se husets højteknologiske spidskompetencer. Det sker til et særligt "Science Fair" med demonstrationer, fremvisning af laboratorier med mere.
"Vi glæder os til at vise noget af den store viden, der er her i huset," siger Kim Guldstrand Larsen, der også ser frem til at komme i kontakt med nye potentielle samarbejdsparter i erhvervslivet. Vi har nemlig også brug for at vide, hvad det konkret er for udfordringer, virksomhederne står overfor, så vi kan målrette vores forskning."

Kontakt

• Forskningsleder Peter Axel Nielsen, Institut for Datalogi, på tlf. 96 35 89 12