Oktober-udgave af Vidensskabet på gaden

I dag kommer Vidensskabets oktober-udgave på gaden, med en lang række spændende artikler om forskningen på AAU.

Lagt online: 01.10.2007

Vidensskabet bliver lavet i et samarbejde mellem det centrale informationskontor og fakulteterne. Bladet findes rundt om på Aalborg Universitet, hos læger, virksomheder, gymnasier mv. I alt sendes bladet ud til mere end 2.300 abonnenter.

I oktober-udgaven af Vidensskabet kan du læse følgende historier.

• AAU’s matematikmodeller er terroristernes nye fjende
    I kampen mod terrorisme er personlige erfaringer og mavefornemmelser slet ikke nok. Først når man udvikler computersystemer, der kan analysere data på kryds og tværs, begynder man at få et overblik, der kan optrevle de frygtede netværk. Det mener forskere på Aalborg Universitet Esbjerg, hvor man bruger datamodeller til at forklare, hvordan terrorgrupper er skruet sammen.
  • Aalborgs industriarv i nye digitale klæder
    En ny type interaktive digitale spil, som foregår via mobiltelefon, skal formidle kulturarv fra industrikulturen. Samtidig inddrager spillet deltagerne, så de kan give deres bud på, hvad der er vigtigt at bevare for eftertiden.
  • Gode medarbejdere forlader dårlige ledere
    I en tid, hvor virksomhederne kæmper om arbejdskraften, er det relevant at se på, hvad der skal til for at tiltrække og fastholde nøglemedarbejdere. Lederen har stor betydning, og undersøgelser viser også, at gode medarbejdere ikke forlader deres virksomheder – de forlader deres dårlige ledere.
  • Gæld eller arbejdsløshed - kampen mellem to onder
    I løbet af 1970'erne begyndte det at gå op for politikerne, at det kroniske underskud på betalingsbalancen ikke forsvandt af sig selv. Dertil kom et problem med stigende arbejdsløshed. Med forskellige tiltag inden for økonomisk politik blev der forsøgt at rette op på situationen. Men der skulle alligevel gå hen ved 20 år, før det begyndte at gå den rigtige vej.
  • Ingen synes om Big Brother! - men vi accepterer alligevel mere overvågning
    Aldrig før har overvågningen været mere intens, end den er i dag. Vores GPS i bilen fortæller f.eks., hvor vi er i verden, i banken bliver vi filmet, og på internettet efterlader vi elektroniske spor, som kan sladre om, hvilke websider vi besøger.
  • KMD og AAU i kunstnerisk alliance
    Aalborg Universitet har været med på sidelinjen, mens udsmykningen af KMD’s nye nordjyske hovedsæde på havnen i Aalborg er blevet til. Det er den blevet i et nyskabende samarbejde mellem KMD, Nordjyllands Kunstmuseum, kommunerne i regionen og en række nordjyske kunstnere.
  • Meget mere end et tørklæde
    En rask lille tørklædedebat kan sætte gang i selv det kedeligste middagsselskab, for sjældent har et debatemne formået at få så stærke følelser frem i befolkningerne i Danmark og resten af Europa. Ifølge professor Birte Siim er det dog ikke så underligt. Tørklædet er nemlig blevet omdrejningspunkt i en debat, som sætter begreberne kultur, religion og køn i spil på en meget kompleks måde
  • Nordjyske Kreative Alliancer
    Flere samarbejder mellem kunstnere, AAU og virksomheder er i fuld gang, fortæller projektleder Lone Vig Andersen fra AAU’s center for anvendt oplevelsesøkonomi (ApEx).
  • Smukke huse på samlebånd
    Kan man gøre nye byggerier bedre ved at bytte byggepladsen ud med en fabrik? Byggeriforskere på Aalborg Universitet forsøger at skabe nye rammer for byggerier, og samtidig skal man prøve at forene god arkitektur med fordelene ved industriarbejde.
  • Styr computeren med tankens kraft
    I fremtiden vil personer med lammelser kunne kommunikere med omverdenen ved at styre computere udelukkende ved tankens kraft. På Aalborg Universitet udvikler forskerne de nye teknologier, der nu er klar til at blive testet i brugernes hverdag.
  • Til kamp mod energifråds i byggeriet
    I årevis har klimaforskerne talt om en truende global opvarmning uden at opnå større lydhørhed. Det har ændret sig nu. Alvoren er ved at gå op for alverdens politikere og befolkninger. Næsten dagligt konfronteres vi i nyhederne med konsekvenserne af ekstreme vejrsituationer, som skyldes klimaændringer som følge af de senere årtiers voldsomme stigning i energiforbruget. Handling er derfor påkrævet.
  • To nye bøger
    I samfundets sprækker og Organisatorisk læring gennem udviklingsprojekter.
  • Tro, vantro og hellig krig
    Historikerne Torben K. Nielsen og Iben Fonnesberg-Schmidt har netop været værter for en større international korstogskonference, der foregik i Aalborg den 12.-14. september 2007. De forsker begge inden for området kulturmøder i før-moderne samfund, hvor de bl.a. forholder sig til spørgsmålene: Hvad betyder det, at kulturer mødes, og hvilke konsekvenser får det, at vi opfatter historisk udvikling som resultat af netop kulturmøder?