Rekordoptag holder AAU på toppen af IKT

De landsdækkende tal viser, at Aalborg Universitets position som Danmarks IKT-universitet er tydelig. Der er blevet optaget 37 procent flere end sidste år på AAU’s brede vifte af IKT-uddannelser, og der er uddannelser, der tiltrækker både de kvindelige og mandlige studerende.

Lagt online: 14.08.2007

Med et samlet optag på 341 nye studerende lægger Aalborg Universitet (AAU) sig i spidsen som det universitet i Danmark, der optager flest studerende inden for informations- og kommunikationsteknologi (IKT). I sammenligning med 2006 er det en fremgang på 37 procent. Både Nordjyllands og hele Danmarks fremtidige vækst kædes ofte sammen med behovet for IKT-viden, og netop derfor vækker det stor glæde, at IKT-området nu tiltrækker mange flere studerende.

- Selvfølgelig er jeg meget tilfreds med, at der er interesse for vores uddannelser, men i det store perspektiv er det også vigtigt, at vi i Danmark uddanner velkvalificerede og omstillingsparate kandidater. Deres IKT-kompetencer skal være med til at bære udviklingen af nye produkter og forretningsmetoder frem, siger dekan Frede Blaabjerg fra Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

For nylig har Aalborg Universitet samlet alle sine IKT-relaterede indsatser i det fælles initiativ ”På Toppen af IKT”. Initiativet binder de mange forskelligartede vidensfelter sammen til ét stort, mangfoldigt netværk af forskere, erhvervspartnere, studerende, ledere og undervisere. AAU’s position som Danmarks IKT-universitet understreges af både det store optag af nye studerende og af den brede forskningsindsats på flere fakulteter.

Også plads til pigerne

- Aalborg Universitet har den styrke, at vi på grund af vores størrelse på IKT-området på tværs af fakulteter og institutter kan brede os over mange forskelligartede aspekter af forskning og uddannelse, ganske som tiltaget med ”På Toppen af IKT” viser. Det betyder for eksempel også, at vi kan tiltrække mange kvindelige studerende via Humanistisk Informatik, forklarer dekan Ole Prehn fra Det Humanistiske Fakultet. På netop Humanistisk Informatik er 63 procent af de 183 nyoptagne studerende piger.

Arbejdsområderne i ”På Toppen af IKT” dækker blandt andet over mobilteknologi, oplevelsesøkonomi, intelligente indlejrede systemer og sundhedsteknologi. Områder, der også er fremhævet som vigtige drivkræfter i fremtidens Nordjylland.
- Jeg håber, at vi med stigningen i antallet af nye studerende får nogle unge mennesker til regionen, som efter fem år har en tilknytning til Nordjylland. En tilknytning, der forhåbentlig betyder, at de bruger deres universitetsuddannelse til også at få job i regionen og sikre den fremtidige vækst, siger Frede Blaabjerg.

Selvom AAU har et rekordstort optag i år, er der stadig ledige studiepladser – også på IKT-studierne – for de personer, der endnu ikke har besluttet sig, og dem, der fik afslag fra andre studier.

Fakta om AAU’s styrker på IKT-området

• 26 procent af den offentlige forskning inden for IKT foregår i Nordjylland
  • AAU’s Institut for Datalogi blev i 2006 kåret til at være verdensførende
  • AAU er Danmarks største IKT-universitet på bachelor- og kandidatniveau
  • AAU samarbejder med mere end 20 % af alle mindre og 30 % af alle større IKT-virksomheder i Danmark
  • Danmarks to mest citerede forskere inden for datalogi er AAU-professorerne Kim G. Larsen og Christian S. Jensen

Yderligere oplysninger

• Dekan Frede Blaabjerg, Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, tlf. 96 35 96 31, mobil 21 29 24 54.
  • Dekan Ole Prehn, Det Humanistiske Fakultet, AAU, tlf. 96 35 95 98
  • Generel pressekontakt: Tor Bagger, journalist, AAU’s Fakultet for Ingeniør-, Natur-, og Sundhedsvidenskab, tlf. 96 35 96 44, mobil 20 73 68 45
  • Læs mere om "På Toppen af IKT"