Samfundsvidenskab udvider

Aalborg Universitet satser over de næste 5 år yderligere 80. mio. kr. på undervisning og forskning inden for jura, sociologi, socialrådgiver og handelshøjskoleområdet.

Lagt online: 14.06.2007

”Udvidelserne betyder, at vi her i efteråret tilbyder 250 studiepladser mere, end vi ellers ville have gjort”, fortæller dekan for samfundsvidenskab, Allan Næs Gjerding.

Flere studiepladser kræver mere plads. Derfor udvider AAU samfundsvidenskabs kapacitet på campus i Aalborg Øst, hvor sociologi og socialrådgiveruddannelsen får flere lokaler i hjertet af campus, mens jura og erhvervsjura placeres i en særlig bygning, hvor det kommende juridiske institut får flotte rammer.

Satsningen skyldes, at der i Nordjylland er øget efterspørgsel efter studiepladser inden for samfundsvidenskab. Dekanen forventer, at den større søgning af studerende til sociologi og socialrådgiveruddannelsen vil fortsætte, og sammen med det juridiske fagmiljø imødeser han stor succes for den nye jura-uddannelse. På sigt vil AAU også få flere studerende inden for handelshøjskoleområdet.

Udvidelsen betyder større muligheder for de nordjyske unge, når de ser sig om efter en videregående uddannelse. Dermed er udvidelsen også et stort bidrag til det kompetenceløft i den nordjyske befolkning, som alle efterspørger.
”Vores planer betyder, at vi i 2012 vil have 1.000 flere studerende på samfundsvidenskab end i dag. Det er et betydeligt nordjysk bidrag til den nationale målsætning om, at halvdelen af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse”, siger Allan Næs Gjerding.

Udvidelsen vil også give større vækst og beskæftigelse i Nordjylland, understreger dekanen. De direkte effekter på den nordjyske økonomi vil være omkring 200 mio. kr. om året. Oven i kommer så effekten af, at der bliver mere akademisk arbejdskraft til rådighed, hvilket skaber arbejdspladser for andre faggrupper.
”Holder de sammenhænge, som vi kender, vil udvidelsen på samfundsvidenskab om 5 år skabe øget økonomisk aktivitet i Nordjylland for omkring 500 mio. kr. om året”, slutter Allan Næs Gjerding.