Stadig billige fredagsøl på AAU

Studentersamfundet ved Aalborg Universitet har ligesom på alle andre af landets universiteter lånt lokaler fredag eftermiddag til deres fredagsbar. Konkurrencestyrelsen har i et brev til Universitets- og Byggestyrelsen gjort opmærksom på, at de gratis lokaler kan være konkurrenceforvridende.

Lagt online: 25.07.2007

Prorektor Hanne Kathrine Krogstrup betegner denne afgørelse som noget smålig: "Fredagscafeerne er vigtige for etableringen af et studentermiljø. Der drikkes øl, men der spilles også spil og diskuteres fagligt. Fredagsbarerne er en god måde, særligt for nye studerende at blive integreret i et studiemiljø og dermed i byen, og desuden er fredagsbarerne med til at skabe liv og miljø på universitetet, hvoraf en stor del er beliggende uden for Aalborgs centrum".

Det er Danske Restauranter og Cafeer, der har bedt Konkurrencestyrelsen kikke på reglerne. "For mig lyder det, som om branchen skyder sig selv i foden", siger prorektor. "Vi taler om studerende, som skal bo og leve for 4000-5000 kr. om måneden, og som hygger sig sammen i fredagsbaren samtidig med, at de kan købe en billig øl. Det gør hverken fra eller til for restaurationsbranchens økonomi, at de studerende har denne fornøjelse".

"På Aalborg Universitet vil vi naturligvis følge Konkurrencestyrelsens henstillinger, hvis vi får besked på det, men vi vil også medvirke til - i det omfang det overhovedet er muligt - at opretholde traditionen for fredagsbarer. Vi vil holde et møde med de studerende om, hvordan vi eventuelt håndterer betaling for husleje, el og varme.
Indtil vi har hørt noget fra Konkurrencestyrelsen eller Universitets- og Bygningsstyrelsen, antager vi, det er en sommerand, og hvis nødvendigt er jeg sikker på, at det er muligt at opnå en konstruktiv dialog med Aalborgs restauratører", siger prorektor Hanne Kathrine Krogstrup.

Yderligere information