Stor satsning på forskning og uddannelse i fremtidens energier

AAU udvider sin forskningsgruppe inden for brint og brændselsceller, der er udpeget som et område med særlige styrkepositioner og vækstpotentiale i Region Nordjylland. Forskningen og energiuddannelserne styrkes blandt andet af Det Obelske Familiefond, der støtter et nyt professorat med tre millioner kroner.

Lagt online: 04.07.2007

Aalborg Universitet går nu i gang med at etablere et nordjysk kraftcenter inden for brint og brændselsceller, blandt andet med hjælp fra Det Obelske Familiefond, der støtter et helt nyt professorat. I løbet af de seneste år har Institut for Energiteknik markeret sig med et særdeles aktivt forskningsmiljø med hensyn til brint og brændselsceller, og med nye professor- og adjunktansættelser satser man markant på forskningen i fremtidens energiteknologier. Ved hjælp af brint og brændselsceller kan man producere varme og elektricitet på en måde, hvor vand bliver det eneste biprodukt, i stedet for den miljøbelastning, man kender fra for eksempel olie og kul.

Udvidelsen med de to nye forskerstillinger giver desuden mulighed for at udvikle studiemiljøet på blandt andet den nye energiuddannelse. I et aktivt forskningsmiljø har de studerende nemlig lettere adgang til at arbejde med relevante problemstillinger, blive tilknyttet forskningsprojekter med virksomheder og modtage bredere, forskningsbaseret undervisning.

Satsning på 8 mio. kroner

- Hidtil har vi bygget projekterne op omkring få, fastansatte forskere og en skare af Ph.D.’ere på kortere kontrakter, så når vores hold af fast tilknyttede folk nu fordobles, får vi mulighed for at satse meget mere aktivt på dette område, siger Søren Knudsen Kær, der er leder af forskningsprogrammet for brint og brændselsceller.

Det Obelske Familiefond yder tre millioner kroner til Det Obelske Professorat i Brændselsceller. Med Aalborg Universitets eget bidrag, der også tæller ansættelsen en ny udenlandsk adjunkt med stor viden inden for brændselsceller, bliver den samlede satsning på mere end otte millioner kroner over de næste fem år.

Det nordjyske Vækstforums handlingsplan for erhvervsudvikling i de kommende år har fremtidens vedvarende energi og i særdeleshed brændselscelleteknologi og brint som store indsatsområder, og den danske regering har meldt ud, at man vil satse 200 mio. kroner om året på arbejdet med brint og brændselsceller, hvilket svarer til det beløb, man har stillet i udsigt inden for biobrændstoffer til transport.

Fakta

• Virksomheden Dantherm i Skive arbejder med en stor vækstplan på at gøre brændselsceller til et stort forretningsområde. Dantherm har støttet AAU i ansøgningen om økonomiske midler for at have en stærk partner i forskningen og adgang til kvalificerede kandidater til fremtidige arbejdspladser.
  • Brint og brændselsceller er udpeget som et vækstområde af Region Nordjylland, og i regeringens seneste udspil på energiområdet peges der specifikt på udvikling af brint og brændselsceller som et af fire områder med særligt store perspektiver for Danmark
  • Den anvendelsesorienterede forskning ved Institut for Energiteknik og det tætte samarbejde med industrien har medført at der allerede efter få års aktivitet er etableret den første spin-off virksomhed, SerEnergy.