Udvekslingsstuderende blev inviteret til at komme igen

27 udvekslingsstudenter fra alle kontinenter besøgte onsdag den 25. april Aalborg Universitet. Studenterne, der er tilknyttet Rotary Distrikt 1440, fik alle en invitation til at komme tilbage og studere på AAU på et senere tidspunkt i deres uddannelsesliv.

Lagt online: 27.04.2007

De 27 studerende er i Danmark på et års ophold og er fuldt og helt medlem af en dansk gymnasieklasse. I løbet af et år bor de privat hos tre eller fire Rotary-relaterede familier i det nordjyske område, der i denne sammenhæng strækker sig fra Skagen og helt til og med Bjerringbro og Randers. Enkelte af disse elever bliver så gode til dansk, at de også vil kunne bestå den sprogprøve i dansk, der er forudsætningen for at kunne følge en dansksproget uddannelse.

Rotary-studenterne blev onsdag modtaget på Aalborg Universitet af professor Steen Andreassen, der bød velkommen og gav en introduktion til universitetets profil og historie. Han meldte klart ud fra universitets side, at man gerne så dem tilbage i Nordjylland som universitetsstuderende i Aalborg. Også Rotarys distriktscouncellor, direktør Martin Bjørn Nielsen fra Nibe Rotary Club, bød velkommen.

Studenterne fik en præsentation af de mange uddannelser og af studenterlivet i Aalborg af AAU’s studievejledning, og universitetets internationale kontor sørgede for gennemgang af, hvordan man som international student kan komme til at læse på AAU. Herefter sørgede forskningsmiljøer fra alle tre fakulteter for at tage imod de unge gæster, og sidst på eftermiddagen blev Roraty-studenterne introduceret til det virkelige studenterliv af seks AAU-studerende fra forskellige uddannelser. Disse seks er alle selv aktive i Rotarys ungdomsorganisation RotarAct og sørgede for råt for usødet at fortælle om de mange spændende sider ved studielivet i grupperummene og i Aalborg generelt. RotarActs meget aktive Aalborg-afdeling har landinspektørstuderende Niels Kaare H. Rasmussen som sekretær, og han oplevede, at Rotarystudenterne var meget nysgerrige over for studieformen med Problem Based Learning.

AAU har mange uddannelsestilbud på engelsk

Ved besøget på AAU onsdag blev udvekslingsstudenterne præsenteret for universitetets efterhånden store udbud af uddannelser. Aalborg Universitet har i dag 14.000 studerende i alt og heraf er 1400 internationale studerende fra hele verden. Det er en relativ høj andel af internationale studerende, hvilket skyldes universitetets stærke IT-teknologiske profil, arkitektur og sundhed, samt dets læringskoncept med ”problem-based learning”.

Kontakt

• Professor Esben Munk Sørensen, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, tlf. 96 35 83 47