Unge laver computerspil – med hele kroppen

Lagt online: 19.07.2007

De seneste års sommersucceser bliver fulgt op, når ca. 50 computerspilsentusiaster i slutningen af juli bliver indkvarteret på Aalborg UniversTeenagere fra hele landet mødes i den kommende uge på Aalborg Universitet for at lære at lave computerspil, der aktiverer kroppen og styrker det sociale samvær med andre.itet (AAU) i en uge. De unge mennesker kommer fra gymnasier og HTX-skoler i hele Danmark for at deltage i den fuldt bookede Game Development Camp 2007, der arrangeres af studenterorganisationen UNF (Ungdommens Naturvidenskabelige Forening).

Ligesom ved de tidligere års sommerskoler om udvikling af computerspil på Aalborg Universitet skal deltagerne i grupper stå for projektstyring, idéudvikling, storyboards, grafik og programmering, men i år er temaet endnu mere aktivt end tidligere. Som en modbølge til stillesiddende computerspil er der gennem de seneste år blevet stor interesse for nye spiltyper, der kræver fysisk aktivitet. Det er især sportsspil på spillecomputeren Nintendo Wii, hvor man bruger hele kroppen, der er slået igennem.

- Vi vil gerne sørge for nogle spændende udfordringer til deltagerne, så på dette års Game Development Camp går opgaven på, at eleverne skal designe og udvikle et spil, der kræver fysisk aktivitet, og hvor man skal bruge hele kroppen som joystick, fortæller Pernille Sihm fra UNF.

- Desuden spilles de fysisk aktive computerspil oftest i selskab med andre, og dette sociale aspekt, synes vi også, er meget vigtigt. Og det giver også nogle kreative udfordringer, at deltagerne skal have det sociale aspekt med, når de udtænker spillene, forklarer hun.

De spil, som deltagerne udvikler i løbet af dagene på Aalborg Universitet, skal kunne styres af den samme type fjernbetjening, som man kender fra Nintendo Wii-spillene. Fredag den 27. juli skal deltagerne præsentere resultaterne for et dommerpanel bestående af blandt andre Gunnar Wille, der er leder af Det Danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning, samt repræsentanter fra spilfirmaet IO Interactive, der står bag kæmpesuccesen Hitman.

Arrangementet støttes økonomisk af blandt andre Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet og af IBM Danmark.

Tid og sted

De studerende ankommer til Aalborg søndag d. 22. juli. Spiludviklingen foregår i de efterfølgende dage på Fredrik Bajers Vej 7G. Finalepræsentationer og dommerbedømmelser finder sted fredag d. 27. juli (kontakt Pernille Sihm, tlf. 21 49 26 01 for at få oplyst adressen). Computerspillene præsenteres kl. 14, og dommerpanelet kårer vinderne efter kl. 16.