Unikt samarbejde mellem AAU og Danfoss A/S skaber Young Potentials

Danfoss-prisen ”Danfoss Young Potentials Award 2007” blev ved et arrangement den 20. marts uddelt til tre studerende: Anders Karkov, Henrik Grønning og Mark Otten, der alle læser cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi på Aalborg Universitet.

Lagt online: 29.03.2007

Danfoss A/S og Center for International Virksomhedsøkonomi (IVØ) på Aalborg Universitet har gennem de sidste to år haft et tæt samarbejde, hvor studerende på den erhvervsøkonomiske kandidatuddannelse i International Virksomhedsøkonomi får mulighed for at arbejde med konkrete, aktuelle problemstillinger inden for Danfoss. De studerende, der klarer sig bedst, får tildelt Danfoss Young Potentials Award samt tilbudet om et seks måneders praktikforløb hos Danfoss.

De IVØ-studerende, der ønsker at få et indblik i en af Danmarks største virksomheder, skal først igennem et interview med en bedømmelseskomite fra IVØ. Derefter gennemgår de studerende en regulær ansættelsessamtale hos Danfoss. Virksomheden vælger de studerende, som den finder bedst egnet til at løse de konkrete problemstillinger defineret af Danfoss. På 8. semester skal 18 studerende således løse opgaver hos Danfoss inden for Supply Chain Management, Long-term Capacity Planning samt digitalt understøttet uddannelse og træning.

Dette samarbejde har resulteret i en win-win situation. Danfoss A/S får tilført den nyeste viden inden for kritiske områder. De studerende får mulighed for at bruge deres teorier fra skolebænken på de konkrete problemstillinger, en dansk erhvervsvirksomhed sidder med, og får dermed fingeren på pulsen i forhold til, hvad der foregår i erhvervslivet.

At universitet og virksomhed på denne måde arbejder tæt sammen om at forberede studerende til en fremtidig karriere er ikke set i Danmark tidligere, da samarbejdet spænder over to semestre, hvilket er unikt og nyskabende. På baggrund af de hidtidige gode erfaringer, kan det forventes, at samarbejdet kan blive en prototype på fremtidens samarbejde mellem erhvervsliv og universiteter.

For yderligere information