Der var tale om et lukket arrangement, som var forbeholdt underviserne på Det Humanistiske Fakultet og de studerende på psykologi- og musikterapiuddannelsen. Interesse for arrangementet var så stor, at det var nødvendigt at tage to auditorier i brug. Dette var muligt via livetransmission fra det ene auditorium til det andet. Der vil senere blive lavet en streaming video af seancen, så den kan beses af alle.
Et tema der berører os alle
Det overordnede tema var undersøgelser af spædbørns og børnehavebørns evne til at hæfte tillid til sandfærdigheden og oprigtigheden i voksnes adfærd og udsagn. Daniel Stern behandlede dette ud fra casestudier af spædbørn, hvor han havde undersøgt børnenes evne til at aflæse voksnes oprigtighed ud fra ansigtsudtryk, stemmeleje og øvrige kropsadfærd.
Paul Harris fremlagde resultaterne fra en eksperimentel undersøgelse af børns tillid til voksnes udsagn om verdens beskaffenhed. Undersøgelsens formål var at afdække, hvorvidt falske udsagn efterfølgende svækkede børns tillid til de voksne. Undersøgelsen viste, at børns tillid til omsorgspersoners udsagn om verden er en lige så vigtig faktor i udviklingen af viden som de observationer om verdens beskaffenhed, som børn selv foretager.
Om betydningen for Harris og Sterns forskning udtaler institutleder for Institut for Kommunikation, Christian Jantzen: at den snævre betydning af Harris og Sterns arbejder er, at de har givet os et meget mere nuanceret billede af normale børns emotionelle og kognitive udvikling. Herved er vi også bedre i stand til at forstå og intervenere i forhold til afvigende adfærd.
Psykologhjælp til udviklingen af computerspil
Deres forskning er dog også uhyre relevant for andre områder. Christian Jantzen forklarer: Stern og Harris har imidlertid også en meget bredere betydning for forståelsen af tillidsrelationer, hvilket jo er afgørende i forbindelse med økonomiske transaktioner og interpersonelle relationer blandt voksne, men også i forbindelse med udviklingen af interaktive tjenester, computerspil etc. Vi er derfor meget glade for, at vi kan tilknytte Paul Harris som adjungeret professor, og vi håber at kunne trække på hans omfattende viden fremover. Vi håber endvidere, at Daniel Stern kan blive en tilbagevendende gæst på Aalborg Universitet. Hans forskning inde for det børnekliniske område er enestående af sin art - og dette område fortjener virkeligt at blive sat i centrum i Danmark.
Mødet var arrangeret af professor Francisco Pons (Aalborg Universitet) som har studeret hos Daniel Stern og arbejdet tæt sammen med Paul Harris.
Stern og Harris var i Aalborg i forbindelse med deres deltagelse i "Meeting of Minds" forskerkonferencen om autisme, arrangeret af Videncenter for autisme og bl.a. Aalborg Universitet. Både Stern og Harris er keynoite speakers (Stern åbner konferencen). I øvrigt er Tony wigram, prof. i Musikterapi (AAU) også key note speaker. Programmet kan ses på følgende link: http://www.meetingofminds2.dk/
Baggrundsmateriale om Stern og Harris
Daniel Stern er måske den mest kendte nulevende psykolog, født 1934. Han er amerikaner, professor emeritus fra Geneve Universitet, Schweiz. Stern har udgivet talrige bøger om børns udvikling, og det unikke ved Sterns tilgang er, at han kombinerer en kognitiv udviklingspsykologisk tilgang med en psykodynamisk (psykoanalytisk) tilgang. han bygger således bro mellem to forskelligartede forskningstraditioner (en eksperimentel og en casestudieorienteret) for at forstå udviklingen af en "fornemmelse af Selvet" (Sense of Self) hos spædbarnet. Stern sætter fokus på interaktionen mellem barnet og forældre samt andre omsorgspersoner. I modsætning til klassisk psykoanalyse, som betoner drifternes betydning, tilskriver Stern barnet en langt større autonomi . Barnet rummer allerede i tre måneders alderen unikke kvaliteter og ressourcer, hvorved det udvikler sig i samspil med omverdenen. Sterns teori er således relevant for alle der arbejder med børns udvikling, både normale børn og patalogiske tilfælde.
Aktuelt er 6 af Sterns bøger tilgængelige på det danske marked. Hans mest berømte bog er: "Barnets interpersonelle univers", som udkom første gang i 1991, og i en ny og udvidet udgave i 2000 ("Barnets interpersonelle verden"). I 2004 udkom Sterns seneste bog på dansk: "Det nuværende øjeblik i psykoterapi og hverdagsliv", som betoner øjeblikkets betydning for interpersonelle relationer.
Paul Harris er en af de vigtigste forskere inden for "Theory of Mind"-traditionen, som udforsker den måde, hvorpå børn udvikler sin forståelse for andres mentale tilstand på. Altså hvordan vi kommer til at lære, at andre mennesker også kan føle sorg, glæde, vrede eller danner forestillinger om livet og verden. Paul Harris er englænder født i 1946 og professor i Pædagogik ved Harvard Universitet (USA). Hans aktuelle forskning fokuserer på, hvordan børn opbygger tillid til andres udsagn og således kommer til at hæfte lid til, hvad andre fortæller om verden også selv om barnet eller den anden ikke selv har været tilstede (fx at jorden er rund, at Romerriget bukkede under i 453 e. Kt.) og til metafysiske forestillinger (at der er et liv efter døden, at gud har skabt verden).
Yderligere information
- Christian Jantzen. Tlf 9635 9023