Videnskabsminister vil være smagsdommer

”I en tid, hvor Videnskabsminister Helge Sander hævder, at han vil styrke universiteternes frihed, ser vi i stedet, at han nu strammer centralstyringen yderligere.”

Lagt online: 04.07.2007

Det udtaler Allan Næs Gjerding, dekan ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. Udtalelsen falder i anledning af, at Universitets- og Bygningsstyrelsen netop har sendt en ny bekendtgørelse i høring.

”Bekendtgørelsen beskriver de kriterier, som universitetsuddannelserne skal opfylde for at blive godkendt i fremtiden”, fortæller Allan Næs Gjerding. ”Det er meget fornuftigt. Men bekendtgørelsen strammer den centrale styring helt enormt og på en måde, som man ikke ser i andre lande.”

Bekendtgørelsen er en del af grundlaget for det nye Akkrediteringsråds virke. Akkrediteringsrådet skal fremover kvalitetsvurdere universitetsuddannelserne. Det svarer til, hvad man kender andre steder i den vestlige verden. Men som en særlig dansk ordning skal Akkrediteringsrådet også vurdere, om rådet synes, at en universitetsuddannelse er relevant for samfundet. ”

Det er et skræmmende perspektiv”, mener dekanen. ”Det minder om det gamle Østeuropa, hvor centrale myndigheder bestemte alt, hvad der foregik. Et dynamisk universitet bør kunne udbyde uddannelser og se, om uddannelsen efterspørges, og der er økonomi til at bære den. Men regeringen ønsker ikke, at borgernes frie valg skal kunne påvirke universiteterne. Nu skal der i stedet sidde et centralt råd og afgøre, hvad samfundets unge borgere ønsker. Jeg troede egentlig, at den måde at tænke på forsvandt sammen med Berlin-muren.”

Allan Næs Gjerding håber, at universiteternes bestyrelser vil slå sig sammen og gå imod den stigende centralstyring.

”Men de skal skynde sig”, siger dekanen. ”Bekendtgørelsen er sendt til høring her i sommerperioden. Det er lige netop den periode, hvor universiteterne afvikler ferie og samler op på forskning, som man ikke nåede i løbet af et travlt undervisningsår. Det er tankevækkende, hvorfor en så afgørende bekendtgørelse skal hastes igennem netop hen over sommeren.”

Yderligere information

• Dekan Allan Næs Gjerding, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, tlf. 9635 9605, mobil 2787 9805, email ang@adm.aau.dk