Århus og Østjylland om 500 år

En gruppe trafikforskere fra Aalborg Universitet har smugkikket, hvordan Århus og stor-Østjylland måske tager sig ud i år 2508

Lagt online: 19.08.2008

Vi skriver år 2508 i den spændende eller måske også lidt uhyggelige animationsvideo, som trafikforskere fra Aalborg Universitet har lavet i samarbejde med virksomheden Arkibot. Videoen, der har den rammende titel ’Drøm eller Mareridt’ starter på Århus Banegård og fører os på en rejse ned over Skanderborg, Horsens, Vejle med endestation i ’Spaceport Fredericia.’

Animationen ”Drøm eller Mareridt”

Baggrunden for animationen er, at Miljøministeren i samarbejde med de 17 kommuner i Østjylland offentliggør en fælles vision for Østjyllands fremtidige by- og infrastrukturudvikling d. 20. august 2008. Formålet med animationen er at give et bredere grundlag for at diskutere fremtidig by- og infrastruktur udvikling fx i Østjylland og med et lidt andet udgangspunkt end traditionelle tykke og kedelige rapporter.
Baggrunden for animationen har som grundlag forskernes arbejde med by- og trafikudviklingen i netop Østjylland i de sidste 5 år.

Det er bestemt ikke alle, der ser den nærmest eksplosive udvikling i Østjylland, som et ubetinget gode, fx havde miljøminister Troels Lund Poulsen i uge 33 følgende kommentar i Weekendavisen:
- Jeg vil ikke være med til én lang by-slange fra Randers til Kolding, lød det, som en reaktion på, at udviklingen i netop dette område i en periode har bevæget sig meget hurtigt i den retning, der i øvrigt kan komme til at minde om dele af Los Angles i USA.

Mere om AAU-forskernes arbejde omkring byudvikling og infrastruktur i Danmark, og i bla. a. Østjylland kan findes her.

Animationen i forskellige formater samt tilhørende billeder må frit downloades, bruges og placeres på websider mm, med kildeangivelse og kan downloades her.

Venligst
Henrik Harder, Aalborg Universitet, +45 30 62 67 87